January 30, 2009

A COMPACT GLOSSARY OF COMMON MANGLISH WORDS & PHRASES

ai dontch-main - corruption of "I don't mind" - the extraneous syllable 'ch' indicates that the speaker is well aware of the subtleties of the English language and is making an effort to sound the 't' in "don't."

aisayman - contraction of "I say, man!" A totally meaningless utterance, most commonly used by those with absolutely nothing to say.

ai sked (lah) - confession of nervousness, as in "I'm scared, don't have the guts to do it."

ai so dono - expression of ignorance, probably imported from India, originally: "I also don't know" (polite variation of "Damned if I know!").



baiwanfriwan - ploy used mainly by Chinese shop assistants to promote sales: "If you buy one, you'll get one free!"

barsket - uncouth interjection; term of derision, often preceded by the prefix "bladi." Probably a mangled compound of "blasted," "bastard" and "bugger." An all-purpose expression of acute annoyance, as in "Goddamn" or "Blast it!"

beteyudon - mild warning, as in "You'd better not do that."


bladihel - exclamation conveying intense irritation; corruption of "bloody hell!"

chipsket - contraction of "cheapskate," somebody not known to be generous; also used to describe anything low-cost.

dai-lah - term of commiseration, usually mock, used in situations where an element of anxiety is present, e.g.,"Oh dear, now you've blown it!" or "Oh well, that's the end of that!" or "Shit! I'm in real trouble."


de-bladi-garmen - contraction of "the bloody government" - widely used scapegoat for all of life's disappointments, delays, denials, and prohibitions.

defler - contraction of "that fellow."(don) tokkok) - playful insult ("Don't talk rubbish!"); the etymology of tokkok is uncertain but it probably derives from "talk cock" (as in "cock and bull" stories).fler - personal and/or impersonal reference, originally a contraction of "fellow" but frequently applied in neuter gender, e.g., "You flers better wochaut!" ("Don't any of you try to be funny!")fraskes - noun applied to any individual caught in an unenviable impasse; someone whose case is frustrating; could also imply sexual deprivation.

gifchan (lah) - half-serious plea, as in "Give us a chance, will you?" Could also mean: "Please do us a favour."

hauken - another elastic expression applicable in almost any situation, e.g., "That's not right!" or "Impossible!" or "You don't say!"

ho-laif - adverb, meaning "perpetually" (contraction of "whole life").

husayso - "Says who?" or "Who says so?" (alternatively, hused). hutoyu - mild challenge, as in "Who told you?"

izit - expression of mild unbelief: "Is that so?"

izzenit - from "isn't it?" but applied very loosely at the end of any particular statement to elicit an immediate response, e.g., "Yused you will spen me a beer, izzenit?"

ke-no-not - request or enquiry, contraction of "Can you or can you not?"; also used as "May I?" or "Will you?" or "Is it possible?"

kenoso - affirmative, "can also"; in other words, "It's quite all right with me" (see osoken).

las-taim - denotes the past ("last time"), though not necessarily in any specific sense: e.g., "Las-taim we orways see filim but nowadays stay home and watch dividi oni."

osoken - "also can"; variant of kenoso; in other words, "Anything goes!" or "Fine by me!"

wan-kain (wan) - adjective denoting uniqueness, oddness, weirdness, extraordinariness; contraction of "one of a kind" (with "one" repeated for rhythmic symmetry); sometimes rendered as wan-kain oni (to emphasise the uniqueness).

watudu - rhetorical question ("Ah well, what can we do?" or "That's the way the cookie crumbles!")

wehyu-attash - polite question when introduced to a stranger ("Where are you attached?" or "What do you do for a living?")

yalah - noncommittal agreement, liberally used when confronted with a bore. A string of yalahs issuing from your hapless listener is a sure sign that he or she wishes to terminate the conversation as soon as possible.

yesah - general expression of interest, usually inserted as a polite question during conversations, as in "Oh, really?"yu-a-yu - term of friendly accusation, meaning "You're too much!"

yugifmisi - imperative denoting curiosity ("Let me have a look!")yusobadwan - mild reproach ("That's not very nice!")

Stress aku...


Stess, stress, stress...itulah perkataan yg sering kedengaran di mana2 jua. Bak kata Tok saidon, di Tesco ada, di Giant ada (apelah aku membebel ni, adakah aku pun stress jugak?). Marilah kita renung sama2 ceriter harinih, mestilah pasal stress.


Suatu hari sekumpulan bekas pelajar (alumnilah ni namanye) wat re-union (tp xde kene mengena ngan re-union uia-kusza ek) kat umah professor diorg. Sementelah dah lama terpisah, masing2 sibuk bercerita mengenai subjek2 ketika di kampus dahulu. Masing2 berlumba2 nak menceritakan mengenai hobi, keluarga dan kerjaya. Topik perbualan kemudian melarat kepada isu stress dan tekanan. Masing2 ghairah menceritakan betapa tertekan hidup mereka selepas masa belajar. Tiba2 sang pensyarah bangun dan menuju ke dapur. Para alumni terdiam, pada sangkaan mereka pasti sang prof berasa bosan dengan topik perbualan mereka.


Tak lama selepas itu, sang prof muncul kembali dengan membawa sebiji teko besar berisi kopi o kaw. Di tangannya juga terdapat pelbagai jenis cawan. Ada yang diperbuat daripada porcelain, melamin, kaca dan plastik, bahkan cawan kertas pun ada dibawakannya. Dia menyuruh pelajar2nya menuang air kopi masing2. Masing2 menuang dan memilih cawan mereka. Sayugia si pensyarah berkata, "Lihatlah anakku semua. Kalian memilih cawan yang paling cantik dan menarik pada pandanganmu. Bahkan aku lihat, kamu membanding2kannya sesama kamu sambil berkata bahawa cawan kawanmu lbh baik daripada yang ada di tangan sendiri. Sehingga aku lihat kamu terlupa akan enaknya air kopi itu."


"Begitulah ibaratnya dunia dan kehidupan ini. Kopi itu ibarat hidup manakala cawan hanyalah sebagai alat. Kita semua sibuk melihat pada cawan, pada kerjaya, pangkat, pengaruh, kuasa, wang dan keluarga. Sedangkan kita terlupa untuk menilai kopinya, tentang kemanisan dan kebahagiaan rasanya. Kehidupan tidak berubah, dunia yang berubah. Sekiranya kita terlalu memikirkan mengenai cawan, kita tak sempat merasai kopinya," syarah sang prof sama semasa mereka di kuliahnya.


Haa, begitulah cara menenangkan hati yg stress. Janganlah stress sgt beb, keje tetap keje, tp kena enjoy.

January 29, 2009

Tribute to all Muslimah


Kisah wanita pertama masuk syurga

Suatu hari Fatimah menemui bapanya, Rasulullah. “Wahai puteriku Fatimah, mahukah kamu aku khabarkan tentang wanita pertama yang akan masuk syurga?” tanya Rasulullah. “Pasti wahai ayahanda. Aku teringin sekali mengenalinya dan bertanyakan amalnya,” sahut si puteri penuh minat. “Wahai Fatimah, wanita yang akan mula-mula memasuki syurga itu bernama Muti’ah. Dia tinggal di hujung kampung. Ayah harap engkau diizin Allah untuk bertemunya,” kata Rasulullah.

Demi mendengar ucapan ayahdanya, minat Fatimah menggunung untuk bertemu sendiri dengan calon syurga tersebut. Keesokan harinya setelah mendapat kebenaran daripada suaminya, Ali, Fatimah keluar menuju ke rumah wanita tersebut. Setibanya Fatimah ke rumah wanita tersebut, dia lantas memberi salam. Setelah tiga kali memberi salam, barulah pintu dibuka sedikit. Seorang wanita berlindung di sebalik daun pintu. Salam disahut dan tuan rumah bertanya, “Siapa? Apakah hajatmu?”. “Saya Fatimah binti Muhammad. Saya ingin berjumpa puan,” Fatimah memperkenalkan diri. “Maafkan aku puan, suamiku tiada di rumah. Aku tidak boleh membenarkanmu masuk tanpa terlebih dahulu mendapatkan kebenarannya. Aku memohon kebenarannya petang nanti. Puan datanglah esok,” sahut si tuan rumah seraya menutup pintu. Fatimah terpinga-pinga dengan jawapan tersebut. “Mengapa pula perlu mendapatkan kebenaran suaminya. Sedangkan aku ini bukanlah muhrimnya. Lagi pun aku sekadar ingin berbicara dengannya,” getus Fatimah di dalam hati. “Tak mengapalah puan, saya akan datang lagi esok,” Fatimah berkata sebelum beredar.

Keesokan harinya Fatimah datang lagi bersama anaknya Hassan kerana tiada siapa dapat menjaga anaknya itu di rumah. Setelah memberi salam, Muti’ah bertanya, “Dengan siapa kamu datang?” “Aku datang bersama anakku Hassan. Boleh aku masuk?” pohon Fatimah. “Maafkan aku wahai puan. Semalam suamiku hanya membenarkan aku menemui puan, tidak orang lain. Nanti aku minta kebenarannya untuk menemui puan bersama anak puan. Silalah puan datang esok pagi,” kata Muti’ah, masih di sebalik daun pintu. “Tetapi anakku ini masih kecil, dia bukanlah mahram sehingga puan perlu meminta kebenaran suami puan,” rayu Fatimah. “Maafkan aku sekai lagi puan, aku tidak dapat menyangkal perintah suamiku,” jawab Muti’ah.

Fatimah tiada pilihan lain selain beredar. Hatinya sedikit kecewa kerana masih belum dapat berbicara dengan Muti’ah. Hari semakin tinggi. Pada waktu petangnya, suami Muti’ah pulang ke rumah. Apabila dikhabarkan tentang kedatangan Fatimah bersama anaknya Hassan tetapi tidak dibenarkan masuk, suami Muti’ah berkata,” Wahai Muti’ah, tidakkah kamu tahu Fatimah itu puteri Rasulullah? Selepas ini, siapa pun yang dibawanya, engkau benarkan sahaja dia masuk,”. “Baiklah wahai suamiku,” sahut Muti’ah.

Hari berikutnya Fatimah terpaksa datang bersama kedua-dua orang puteranya kerana tiada siapa yang dapat menjaga mereka di rumah. Di hati kecilnya berkata, pastilah dia tidak dapat kebenaran masuk kerana dia tidak memaklumkan dahulu kehadiran Hussin. Setibanya ke rumah Muti’ah, hari sudah meninggi. Salam diberi dan Fatimah memohon maaf kerana terpaksa membawa Hussin. Pintu dibuka dan mereka semua dipelawa masuk.

Fatimah amat gembira kerana dapat masuk ke rumah calon syurga itu, lebih-lebih lagi calon wanita pertama yang akan masuk syurga. Dilihatnya seorang wanita sederhana yang menutup muka. “Masuklah wahai puan,” sapa tuan rumah. Segala kelengkapan rumah amat sederhana. Setelah dipersilakan duduk, Fatimah mula bertanyakan itu dan ini. Tujuannya untuk mendapatkan rahsia amalan wanita calon syurga ini. Tetapi wanita tersebut seperti tidak mengindahkan beliau. Wanita tersebut terus-terusan melihat ke arah pintu seolah-olah menunggu seseorang. Fatimah sedikit terganggu. Sehingga satu ketika tiba-tiba wanita itu bingkas bangun dan menuju ke dapur. Dengan tergesa-gesa wanita tersebut kembali ke depan pintu bersama segelas air di tangan kanannya dan sebatang tongkat di tangan kirinya sambil mengangkat kainnya sehingga menampakkan betisnya. Fatimah seolah-olah tidak dipedulikan lagi.

Suaminya tiba di muka pintu seraya memberi salam. Wanita ini terus menjawab salam dengan suara yang manja. Air disuakan kepada sang suami dengan kepala menunduk ke bumi. Melihatkan kehadiran tetamu, sang suami memberi salam kepada Fatimah dan terus masuk ke bilik dengan diekori oleh sang isteri.

Seketika kemudian Muti’ah keluar menemui Fatimah seraya berkata, “Sekarang, tanyalah perkara yang ingin kau tahu wahai Fatimah.” “Apakah tujuanmu membawa segelas air dan sebatang tongkat ketika suamimu pulang wahai Muti’ah. Dan untuk apakah engkau mengangkat kainmu sehingga terbuka auratmu?” soal Fatimah bertubi-tubi. “Wahai Fatimah, aku memegang segelas air kerana kutahu suamiku pastinya dahaga sewaktu tiba di depan rumah. Tongkat itu pula untuk memukulku sekiranya aku telah melakukan perkara yang membuatkannya marah. Sementara itu, sekiranya dia menghendaki aku, aku telah bersedia untuknya dengan menunjukkan auratku. Tahukah engkau bahawa syurga seorang isteri itu terletak di bawah keridhaan suaminya. Maka semestinya aku mencari keridhaan suamiku setiap hari,” jelas Muti’ah panjang lebar. Fatimah terkedu mendengar penjelasan tersebut. Beberapa ketika kemudian dia memohon diri untuk pulang.

Setibanya ke rumah, Rasulullah bertanya adakah Fatimah telah menemui Muti’ah si calon ahli syurga. Maka dijawab,”Wahai ayahanda, memang selayaknya dia mendahului sekelian wanita untuk memasuki syurga. Anakanda tidak dapat menandingi kesetiaan dan kepatuhannya berkhidmat untuk suaminya,” perlahan. “Janganlah kau bersedih wahai puteriku. Muti’ah akan masuk syurga terlebih dahulu kerana dia memegang tali unta yang ditunggang olehmu,” pujuk Rasul. Air mata Fatimah semakin laju.

Kisahnye tulisan jawi


Jawi oh Jawi


Kalau dulu sebut nak masuk jawi, mesti bebudak lelaki kecut semacam. Bukan takat budak jer, ade ceriter tuh, saudara baru kita (yg dah pangkat datuk) pun gerun tau. Tapi entry kali ni xdelah kena mengena pasal potong memotong, bahkan pasal tulisan jawi jua adenye.


Pagi tadi time menyelak2 akhbar Berita Harian, penulis ader terjumpa satu column pasal kekayaan bahasa kita yang dikendalikan oleh sorang pakar bahasa drp U tertua di negara ini. Bukanlah pasal kekayaan bahasa yang penulis ingin bincangkan di sini hari ni, tapi pasal ejaan salam. Cenggini ejaannya, "Assalamualaikum..." "Mualaikum salam". Terkejut gak penulis sbb mungkinkah kesilapan menaip, kalau ye, baik kita betulkan. Tapi, kalau disengajakan, alangkah kasihannye. Bukankah sepatutnya dijawab dgn "Wa alaikum salam"?


Menurut pemerhatian penulis, pemahaman dan kemahiran menggunakan tulisan jawi sangat signifikan dalam hidup kita orang Melayu yg Muslim ini. Walaupun telah banyak di kalangan kita yg memandang enteng isu ini tetapi jika ditelusuri kembali tulisan jawi ini adalah amat sinonim dengan orang Melayu. Orang Melayu, pakaiannya baju Melayu, bahasanya Bahasa Melayu, tulisannya Jawi. Bukan membangkitkan semangat perkauman tetapi penulis ingin mengajak mendalami isu ini secara adil. Berdasarkan pengalaman, tulisan jawi sangat dekat dengan orang Melayu dan bahasa Arab. Mmglah uslub dan nahunya berbeza, belum lagi balaghah dan ejaannya. Tetapi Tok Hamsan kata, tgk hadith nih, "Man 'Arofa nafsahu, 'arofa robbahu", jadi, kenal jatidiri orang Melayu untuk kenal tuhan kita. Hadith ni tak dikeluarkan sia2kan?


Teringat juga penulis akan beberapa peristiwa pembaca khutbah (khatib) yang terpaksa membaca teks dalam tulisan jawi. Beberapa perkataan baru terpaksa dieja dalam tulisan jawi. Contohnya, "Maka diharamkan kita memakan keladi..." sedangkan keladi itu adalah keldai. Atau dalam kes lain, "Kerajaan telah menubuhkan banyak paku lantai2 di universiti2..." sedang sepatutnya dibaca sebagai fakulti. Tak pun try yang nih,"Kita semua hendaklah kemetot dengan tugas yang diamanahkan..." walhal sepatutnya berbunyi komited.


Apa yang penulis rasa dan fikir, menjadi kelebihan bagi mereka yang berkemahiran menulis dan membaca tulisan jawi. Bukan sahaja kita ada advantage berbanding org lain, tapi kita akan lebih yaqin dlm sebutan dan makhraj huruf kita. Yaqinlah kita time membaca al Quran, atau ketika solat, atau...dalam memberi salam, kan?

January 28, 2009

The Summons by John Grisham


The Summons- a summary

Imagine if you find $3.1 mil. in the desk cabinet of your deceased father, who you barely talked to for years. That’s what happen to Ray Atlee, elder son to Chancellor Reuben V. Atlee, the judge at Clanton, Mississippi. Judge Atlee at his end of his life had issued summons for his two sons to return to Clanton to discuss his estate. But the family meeting does not take place. The judge dies too soon, and in doing so leaves behind a shocking secret known only to Ray, and perhaps someone else.

Ray, a professor of law at Virginia University live a simple life, freshly divorced, who jogged 5 miles a day and enjoy flying his chartered Cessna on the weekend. Once he discovered about the cash, he don’t know what to do or what to plan, had keep the money with him, almost everywhere in his car booth. The quest to know where the money comes from is the heart of the story. Ray had tested it in the casino, the Bureau of Engraving and Printing, and IRS but all leads to dead end. Until on one day, he found a mysterious case file showing that the judge had presided a tort case against a giant pharmaceutical company from Europe, Gibson v. Miyer-Brack, to be exact. Patton French, the then lawyer for the plaintiff had won the case and it becomes a mass tort worth billions dollars of compensation against a bad drug called Ryax.

French become so rich and popular by then and feel grateful to the judge. He just drop the cash in front of the judge’s porch as a token of appreciation, and at that time the later was so sick to even check on it. Ray’s life is actually no better with that money. He could not sleep at night and live his normal life, keep looking on his back every time he drove his cute Audi TT as the cash were in the bonnet. And it lasted in the night a phone call asking him to return the money to the cabinet he found it and fled away. It comes to the surprise that his old house, Maple Run burned down by the one who chased him for weeks in that very same night.

Together with his old lawyer friend, Harry Rex Vonner, they’re confused who actually the mob is and where the money goes. The answer comes quick and simple. It’s all his little brother, Forrest, who came to visit the judge sometimes before his death. He is the one who found the money first but too scared to think on what to do with it. He is the one who wrote the will and the summon. And when he found it later that Ray had run with the money, he asked his fellow jail inmates to intimidate his own brother. Now, he is in a rehab centre and Ray manages to see him. Grisham ends his work beautifully with the fight between the brothers. What a man will do with the money he found, is there any exception to the rule on brotherhood ties, and most important thing is, why we always think that we’re the better person to guard the money compared to others. What a story, right?

Comment- this is the third time I read this book, and to the surprise, I never hesitate to turn to the next page. Anyway, to John Grisham fan, the pace and plot is identical, a little bit slow at the beginning but full with details, just to show how good writer he is. As in this case, the way he describe the funeral procession. But as the plot goes, so the excitements risen.

The good sentence found:

The Judge was still dead when Ray returned to his study, and that was not a complete surprise.
Ray was a little dazed by the torrent of advice, but was thankful nonetheless.

Moral of the story: To many, the principle that money can’t buy everything, but it makes the world go round, makes some sense in this book.

January 23, 2009

Alahai boss


Haa, ni nak kisahkan pasal boss aku sorang nih. Nak kate dia nih pendiam, xdelah plak, nak kate dia nih byk ckp pon xleh gak. Tapi skali dia dah bukak ceriter, alamat kena duduklah dengor sampe 2-3 jam. Gini ceriternyer...


Ade tiga orang baru convert Islam belajar nak solat. So imam kata, "Ikut apa yg sya buat." Maka bermulalah solat mereka secara berjamaah. Masa rakaat pertama sekor cicak terjatuh atas sejadah pak imam. Geli tgk cicak tu, pak imam try ketis ngan kaki dia. Cicak tu lari jauh sket. Ketiga2 makmum tadi pun ikut ketis gak melihatkan perlakuan pak imam. Masuk rakaat kedua, cicak tu datang balik, merayap2 dekat kaki pak imam. Pak imam yang penggeli tu pun terfikir, "Kurang ajar punya cicak. Kalau masuk kain aku lain plak jadinye." Lalu dia hentak kakinye kuat2 konon nak gertak cicak glenya tu. Maka diikutilah oleh sumer makmum yg setia tu. Takut ngan hentakan pak imam, si cicak terus melarikan diri. Usai solat, sorang makmum bertanya pada pak imam, "Tuan, sembahyang saya sah tak? sbb saya hentak perlahan jer tadi. Saya ade bisul kat kaki nih," sambil menunjukkan bisul di kakinya. Agak2 ape reaksi pak imam tu ek?


Hish, apelah boss aku nih, ceriter ntah ape2 ntah.

Kisah dua Saudara

Maka teriwayatlah satu kisah dua bersaudara yang giat mengusahakan ladang peninggalan ayah bonda mereka berdua. Si abang telah berkeluarga manakala si adik masih lagi bujang dan tinggal bersendirian. Segala tugas dan hasil pertanian itu dikongsi bersama dan sama rata oleh mereka berdua.

Suatu hari si adik terfikir, ”Abangku telah berkeluarga dan mempunyai tanggungan yang ramai. Maka tidak adillah sekiranya hasil pertanian ini dibahagi sama rata sedangkan aku ini hidup seorang dan keperluanku hanyalah sedikit. Oleh itu aku akan menghantar seguni gandum ke rumahnya setiap bulan pada waktu malam di waktu dia tidak menyedarinya. Jika tidak, pasti dia tidak mahu menerimanya.” Maka mulai saat itu, si adik akan menghantar seguni gandum pada jam 4.00 pagi di waktu si abang sedang tidur.

Pada waktu yang sama si abang juga tefikir hal mengenai adiknya, ”Kasihan adikku, dia hidup seorang diri sedangkan aku mempunyai isteri yang sentiasa menjaga makan pakaiku. Aku juga mempunyai anak-anak yang boleh membantu kerja-kerjaku. Mulai saat ini aku akan memberi seguni gandum setiap kali musim menuai tiba. Aku akan meletakkan guni itu ke dalam stor simpanannya tanpa pengetahuannya kerana dia pasti akan menolak perberian itu mentah-mentah.” Maka si abang pun menghantar seguni gandum extra kepada si adik pada jam 5.00 pagi setiap kali musim menuai tiba.

Perkara tersebut berlanjutan beberapa ketika sehingga ditakdirkan pada musim menuai kali ini, si adik sakit perut dan tidak dapat menghantar gandum pada jan 4.00 pagi. Dia hanya dapat keluar rumah pada jam 4.30 pagi. Manakala pada malam tersebut si abang tidak dapat tidur lena dan berasa gelisah. Akhirnya si abang mengambil keputusan untuk keluar menghantar gandum awal sedikit. Waktu itu jam baru menunjukkan jam 4.30 pagi.

Setibanya si adik di hadapan pintu rumah abangnya, cepat-cepat dia meletakkan guni gandum yang di bawanya ke bawah. Dengan terjingkit-jingkit dia berpaling untuk beredar, takut disedari oleh si abang. Si abang yang sedang memikul guni gandum untuk adiknya membuka pintu dan terkejut melihatkan guni gandum dan adiknya di hadapan pintu rumahnya. “Oh, rupanya selama ini, engkaulah yang sentiasa menghantar gandum ini kepadaku. Ku sangkakan Allah telah menurunkan gandum ini hasil ketekunan kita mengusahakan ladang kita,” kata si abang. “Aku juga menyangka Allah telah memberkati usaha keras kita selama ini apabila mendapati setiap kali aku menghantar gandum ini ke rumahmu, pasti akan terdapat seguni lagi dalam simpananku, rupanya Allah telah menghantarnya melalui abangku yang penyayang,” jawab si adik sayu. Maka berpelukanlah kedua saudara tersebut keharuan. Keikhlasan mereka berdua telah dibalas oleh Allah dengan nikmat berlipat ganda. Lihatlah bagaimana Allah menyediakan balasan yang tidak ternilai hasil keikhlasan hambanya.

January 22, 2009



Ojo kesandung

Ojo kesandung batu neng dalan awan awan
Kui tandane orak karuan
Karang enom mestine dadi golean
Ayu garang dikarang gawe pawitan

Ojo kok piker rai banten goleanne
Rai kelimis rame seng nunggu
Mlerak mlerok mripate alise ciut
Podo teko seng minang orak ketrimo

Mbok perawan karo jondo podo waey
Orak trimo suntingane uwong tuwo
Nek seng wedhon pilihane bodo kerjo
Nek seng joko rai klimis arepane

Ayuh bodo dijedeki kersane pengeran kuoso
Terimo opo wae seng diwehi

Bapak lan emak seng gedek ake kawet bayi
Cilik digedong nangis dibopong
Pingin jalok neng duey orak kawitan

Garek kue seng duei timbang ngono



*p/s-translation please
How trivial thing matters

Setiap hari kita ditemukan dengan sesuatu untuk dipelajari guna sebagai panduan hidup, bagi mereka yang ingin berfikir. Kadang-kadang perkara yang remeh bagi kita adalah sangat besar dan bermakna kepada orang lain. Begitulah adat dunia. Kalau tak percaya, cuba tanya kepada mereka yang pernah bersalaman dengan vvip seperti Tuanku and all the dignitaries dan mereka berkata sesuatu kepada kita, pastilah kita akan mengingatinya sehingga bila2 kan? Penulis sendiri pun masih ingat apa yang dikatakan oleh DYMM Sultan Pahang ketika hari convocation time universiti dulu. Sementelah nama penulis ni awalan A, maka tergolonglah penulis among the first receiver kan, and Tuanku masih ada mood nak bertegur sapa. Dalam kalut2 menghafal step and script yg pendek (Menjunjung kasih Tuanku jer), tiba2 baginda bertanya, “Awok asal mane?” Terkesima den sokojap, “Selangor.” “Ooo, saya nak tengok orang Pahang,” baginda bercakap selambe. “Ada tuanku, ramai,” aku menjawab tak keruan. Then baginda handed over the scroll to me and barulah teringat aku ade perkataan perlu diucap dan pergerakan perlu dibuat. Dalam dok kalut tuh teringatlah setengah skrip yang perlu dihafal, “Menjunjung tuanku,” aku sebut sedikit tinggi kunun nak pastikan baginda dengo. “Ape? Awok nak junjung beta? Tak larat awok,” baginda menjawab secara berseloroh. Keh keh keh, apelar, skrip pendek cenggitu pon xleh hapal, patutlah aku xde bakat jadi pelakon. And that memory last till today.

Dalam pekerjaan seharian, penulis berhadapan dengan mcm2 orang. Ada yg well educated, ade yg pakcik2 makcik2 kampung, ade yg untie nyonya dan uncle apek, tak kurang jugak yang aci and maniam. Ada yg datang marah2, yang sangat sopan asyik cakap terima kasih, dan ade yg sgt skem serta berdiplomasi. Sampailah kisah semalam, sorang makcik yg emo dtg tuntut wang cagaran sewa kedai. Agaknye makcik nih dah penat kut ke hulu ke hilir cari tempat spttnya dia dptkan duit dia balik. Akak2 kerani sume(esp k awe & Diana) dah x tau camne nak deal with this makcik and come to me mintak aku settlekan. Alahai, aku pon layanlah ngan skill diplomasi yg diajarkan. Kunun tanya what is the issue. Skill lawyer pon berguna tau, first try to look for the issue of the case, then, barulah fact of the case. Then comes the syarah hadis. Makes her understand the system little bit. Barulah comes so call the “settlement”. Of courselah along the process makcik tuh akan mencelah bedah tak puas hati itu dan ini, tapi kita ni bknnye advocate & solicitor dia, so we’re not bound by the rule kan. Akhirnya aku pon janji, esok pagi staf aku akan call maklumkan keputusannye. Makcik pueh ati and balik. Hoh, solosai satu kes.

Tu yg emo, ade plak kes dua owang pakcik nih nak angkat sumpah jer pasal harta pusaka kecil. Diorg dtg bwk surat akuan, aku sign. X lama pahtu dtg lg, mintak sign lagi sbb Pejabat pusaka kata salah. Then, x lama pahtu dtg lagi, kata salah lagi. Petang drebar DO naik jumpe aku, “Boss, pakcik ni nak mintak sign, tapi dia kata malu nak jumpe boss sbb dah byk kali dah, asyik salah jer.” Rupenye pakcik2 tuh pi jumpe DO mintak sign sbb dah malu nak jumpe aku byk kali. Aku pi jumpe diorg kat kaunter, “Ape nak dimalukan pakcik, kita manusia mmg byk wat salah. Pakcik nak jumpe sy seploh kali pon sy x kisah,” amboi, ayat. Pakcik tuh tunduk malu2. Bila dah siap, pakcik tu cakap, “Tak ramai pegawai mcm anak, sabar layan karenah orang kampong, tua mcm kami. Selalunye kalau kami dtg kali kedua, mesti diorg marah atau perli kami. Sbb tu pakcik malu nak jumpe anak lagi.” “Hish, pakcik nih, jgn cakap macam tu. Saya selalu fikir kalaulah ayah saya berurusan dgn Pejabat lain dan pegawai marah2 mestilah sy sedih. So, biarlah sy layan ayah org lain baik2, semoga org lain pun layan bapak saya baik2,” nak merembes jer air mata ni time aku salam pakcik tuh. Lepas dia balik, aku terfikir2, Allah sentiasa bagi kita peluang untuk berbuat baik. Dan aku tak sabar2 nak bercerita kepada isteriku

January 21, 2009

Fox and Rabbit


Fox and Rabbit

Cikgu Odie sudah bersiap dengan pakaian sukannya. Topi, check. Kasut sukan, check. Tracksuit, check. Sempat lagi dia memandang ke cermin tinggi di bilik persalinannya, “Oklah tu,” bisiknya sambil melempar senyum entah kepada siapa. Langkahnya diatur cergas menuju ke padang sukan. Di sana nanti anak-anak muridnya yang baru berumur lapan tahun menunggunya.

Hairan dia pagi itu apabila murid-muid yang telah dianggapnya seperti anak-anak sendiri tidak berkumpul di dalam barisan seperti kebiasaannya. Padahal mereka semua pelajar yang berdisiplin. “Eh, Cikgu Odie dah sampai. Cepat semua masuk barisan,” laung Firdaus selaku ketua kelas kepada rakan-rakannya yang sedang berkumpul di tepi pagar. Cikgu Odie merapati pagar meninjau apa yang dilihat oleh anak-anak muridnya begitu asyik.

Beautiful picture, isn't it?


“Teacher, why that fox doesn’t manage to catch the rabbit? We’ve been watching that since morning even though the rabbit is so small and the fox is so agile. It shouldn’t be a problem to the fox, right?” soal Ili yang memang petah bercakap Bahasa Inggeris. “Murid-murid, mari berkumpul di sini,” arah Cikgu Odie.

Semua murid membuat bulatan mengelilingi sang guru kesayangan mereka. “The rabbit run for its life while the fox run for its food. That’s why the rabbit will use all its strength and skill to free from the fox. On the other hand, the fox run for food only. After a while and some trials it gives up. As it can try for other pray,” jelas Cikgu Odie. “Jadi murid-murid, kalau kita nak sesuatu, buatlah bersungguh-sungguh dan jangan mudah berputus asa. Jadilah seperti arnab itu, jangan jadi seperti serigala ye,” Cikgu Odie berbahasa Melayu pula. “Sekarang semua beratur, kita dah lewat ni,” arah sang guru meneruskan tugasnya.

Chenta terhalang oleh hukum alam

Mata Lalat & Mata Lebah



"Kalau I mestilah pilih lebah, sbb i macho"

Antara Mata Lalat dan Mata Lebah

Seorang teman tiba-tiba bertanya kepada saya, Jika kamu diberi pilihan, antara mata lalat dan mata lebah, yang mana satu kamu pilih?” Saya tidak terus menjawab soalannya bahkan memohon sedikit waktu untuk berfikir.

Akhirnya saya memilih mata lebah. Rasionalnya lebah lebih baik daripada lalat si pengotor itu. Setakat itu sahajalah rasional yang mampu saya fikirkan. “Kamu telah membuat pilihan yang bagus,” teman saya berkata dengan gembira. “Tahukah kamu, pada mata sang lebah hanya perkara yang cantik, wangi dan manis yang dicari dan dilihatnya. Ke mana sahaja sang lebah terbang, apa yang dicari dan dihinggapinya hanya bunga yang cantik, harum, segar dan bersih. Daripada bunga-bunga itulah didapatkannya madu yang manis dan berkhasiat,”terang teman saya. “Ibaratnya, seorang yang bermata seperti lebah akan sentiasa mencari perkara yang baik dan positif daripada apa yang dilihat dan dialaminya seharian. Dia bekerja untuk mencari yang baik. Dia bermuamalah untuk mencari yang baik. Dia beribadah pun untuk mencari yang baik. Hasilnya pastilah dia mendapat madu yang terbaik,” masih bersyarah. “Dengan sentiasa berpandangan positif dan mencari kebaikan, hati menjadi tenang, senang dan dijauhkan dari perasaan walang,” seakan bermadah pula bicara sang teman.

"Lalatman, sape nak lalatman?"


“Tetapi pada mata sang lalat pula apa yang sentiasa dicari dan dilihatnya adalah perkara yang buruk, busuk dan kotor. Perkara inilah yang sentiasa dicari dan diintainya setiap hari. Di manakah sampah, kotoran dan najis. Disebabkan kebiasaan tersebut akhirnya walaupun lalat berjumpa bunga yang bersih lagi harum, ia tetap mencari yang kotor tadi,” sahut saya pula. “ Itulah ibarat bagi orang yang sentiasa berfikiran negatif dan mencari keburukan pada sesuatu keadaan. Apabila dia memandang manusia lain, apa yang dicarinya ialah keburukan dan kelemahan manusia itu. Maka keburukan dan kelemahanlah yang ditemuinya,” giliran saya pula bersyarah. “Begitulah juga dia melihat dunia dan hidup ini, penuh dengan keburukan, kekecewaan dan kesedihan. Akhirnya dia mudah berputus asa dan asyik menyalahkan keadaan,” saya mengakhiri bicara.

“Kita berdua memang serasi,” gelak teman a.k.a isteri saya.


Teringat Black name tag magnet slalu kata dunia ni x adil tiap kali dia tgk gambo wife aku. Alah, Jeleslah tu

January 20, 2009

Aku nak jadi anak orang kaya

Aku nak jadi anak orang kaya



Dalam seputar masa mencari kehidupan, aku sangat suka mendengar dan berbicara bersama Ayah. Sungguh dia bukanlah bapa kandungku, tetapi chemistry antara kami kurasakan amat ketara sejak dari mula pertemuan, kerana dia adalah bapa mertuaku. Malam itu Ayah mula berbicara mengenai hidup dan kehidupan. Mengenai payahnya ilmu tauhid, fiqh dan ilmu tasawuf, tetapi payah lagi ilmu kemanusiaan dan kemasyarakatan.



Tak caye? Cuba telusuri kisah Luqmanul Hakim yang dalam perjalanan menjual himarnya ke pasar bersama sang anak. Apabila pada mulanya keduanya berjalan kaki sambil menarik sang himar, lalu ditegur oleh seorang lelaki, "Mengapa kamu tidak menunggang di atas himar itu?". Lalu keduanya pun menunggang himar tersebut tetapi apabila mereka bersua lelaki lain, mereka dikatakan sangat kejam kerana sanggup menunggang himar yang kecil sedangkan mereka berdua itu sihat walafiat. Lalu mereka turun daripada sang himar. Tidak lama selepas itu, seorang tua telah menegur mereka seraya berkata, "Berilah anakmu menunggang keldai itu kerana dia masih kecil." Lalu apabila mereka bertemu lelaki lain, sang anak pula dikatakan tidak mengasihani bapanya yang dibiarkan berjalan kaki sedangkan si anak yang masih muda dan sihat bersenang-senang menunggang himar.



Lantas si anak berasa marah dan mencadangkan agar himar itu pula dikendong di atas belakangnya, tetapi Luqmanul Hakim menegah seraya berkata,"Jangan wahai anak, nanti orang akan berkata bahawa himar kita itu sakit. Pasti tiada siapa yang mahu membelinya. "Jika begitu, kita tanam sahaja keldai ini," si anak mula marah-marah. "Tidak, wahai anakku. Sekiranya kamu memikirkan apa yang orang akan katakan kepada perbuatan kita, nescaya akan susahlah kehidupan kita. Tetapi, ikutlah kata-kata daripada Yang Maha Bijaksana, haiwan ini dicipta untuk ditunggang, maka tungganglah dengan keyakinan kepada Tuhanmu," nasihat sang Ayah.



Nah, sekarang Ayah mula mengaitkan kisah tadi dengan kehidupan seharian. Ayah berkata bahawa pada mudanya, Ayah sangat gigih berusaha kerana dia ingin kaya. Akan tetapi kebiasaannya selepas Ayah mencapai apa yang ditarget, dia pasti akan kekurangan lagi. Akhirnya Ayah berkata kepada Allah dalam doanya,"Ya Allah, aku surrender. Aku tidak mahu menjadi seorang kaya lagi. Tetapi aku mahu menjadi anak orang kaya. Kerana anak orang kaya boleh meminta apa sahaja tanpa ada rasa risau." Apa yang dimaksudkan Ayah ialah biarlah kita menjadi hamba kepada Boss sebenar kita iaitu Allah. Kita boleh sahaja meminta segalanya tanpa ada hambatan dan batasan, kerana tempat kita meminta itu Yang Maha Memberi dan Maha Kaya. Maka akan hilanglah rasa risau dan gundah.



Demikian dikaitkan kisah seorang tokey kaya yang hanya berseluar pendek dan bersinglet putih. Berpakaian seadanya tetapi sangat rajin menjalankan perniagaan keluarganya. Sedang sang anak berkereta mewah dan bergaya. Apabila ditanya oleh Ayah mengapa dia tidak hidup seperti sang anak sedangkan dia lebih daripada layak, maka dijawab oleh Apek,"Ayya, wa punya apak olang miskin, lia punya apak olang kaya. Itu pasal lia bole idup sinang." Hah, puas ati aku, mulai harini aku nak jadi anak orang kaya.

January 16, 2009

Budak Sontoloyo


Sontoloyo yg telah diedit gambarnye seploh kali
Ni ha pasal budak sontoloyo si Jepun yg roper jawe nih. Ade ke dia tanya kak ita (PLB ye, barang harus diingat) bersama akak2 yg lain teka teki kebablasan. Soalannya begini: Dalam banyak2 binatang, binatang ape yang bertelur dan beranak?




Kak Awe: Orang


Lin: Kude belang


Kak Ita: Belangkas




"Salah, aku letak seploh hinggit nih, cepat," sontoloyo bet. Kak Ton, Zeti dan Miza bersinar matanye demi melihat duit RM10 yg dipegang si sontoloyo itu. "Alah, ko bglah hint dia," Lin masih mengharap duit tuh jd miliknya sbb dia dah salah jawab tadi. "Jawapannye, siput babi." "Sebab?" "Siput bertelur, babi beranak." "Itu mendatangkan kemarahan."




"Oklah, sekarang bagitau ilmu ape yg xyah belajar?" masih berteka teki tp x beran nak letak betting. "Ilmu hisap," Lin jwb, terer. "Betul, tp bg lagi 2 jwpan." "Mane aci, ko bayarlah RM3.50 dulu, aku dah jwb betul," Lin menagih bak ceti. "Takde, jawapannye ilmu hisap, ilmu alam ngan ilmu sain," sontoloto dah bersedia nak lari. Tu pasallah aku panggil budak ni sontoloyo, gabungan Mat Sentol ngan Poyo...


3 tahap bahagia, anda di mana?


Dlm kelas time aku sekolah rendah dulu ade budak nama Bahagia, selalu gak dia kene ejek ngan tag line syarikat Singer, "Singer, menawan keluarga bahagia". Tapi entry nih xdelah kene mengene ngan budak tuh mahupon iklan singer. Ini pasal Kebahagiaan.


Kebahagiaan itu terbahagi kepada tiga tahap. Pertama ialah kebahagiaan fizikal. Kebahagiaan fizikal ini ialah apabila seseorang itu mendapat hadiah berbentuk material. Kebanyakan manusia akan berasa gembira bila dianugerahi dengan pemberian berbentuk materi ini. Dan itulah yang dikejar oleh kebanyakan orang dalam hidupnya. Try tgk contoh kat isteri2 pabila sang suami memberi hadiah berupa emas permata. Wah, lebar senyumnya, manja suaranya, terkadang merembes air matanya dek kesukaan. Tapi barang2 ini akan hapus, akan buruk dan bobrok, akan rosak dan akhirnya bertukar tangan. Lalu apakah ini kebahagiaan yang kita mahu? kita bahagia apabila menerima sedangkan si pemberi belum tentu benar2 gembira kan?


Lalu para sarjana mencari kebahagiaan kelas dua. Apa itu? Bahagia emosi. Inilah bahagia apabila manusia mendapat pujian, penghargaan dan terima kasih. Pemberian dan penganugerahan ini tidak dapat dilihat dan ditimbang secara fisik tetapi masih mungkin bisa dinilai oleh mata alami. Contohnya seorang pekerja itu dianugerahi APC, atau seorang YB dianugerahi pingat mahupun bintang. Pasti sang penerima akan terus merasa bahagia dengan seperti ini. Tapi adakah ianya akan terus kekal membahagiakan? Sijil APC akan dibingkai, digantung dan ditatap, selain disebut2. Tapi sampai kapan? Suatu hari kelak, pasti orang2 akan melupakannya dan frame itu akan diturunkan jua. Bahkan pangkat Dato' juga boleh ditarik balik oleh pengurnianya. Lalu, inikah kebahagiaan yang kita dambakan sebenarnya?


Bahagia sebenarnya ialah kebahagiaan spiritual. Kebahagiaan hakiki yang apabila kita mengikut suara hati, bukan suara nafsu. Bila hati bersih murni, memberi itu lebih membahagiakan daripada menerima. Ambil sahaja contoh seorang penjawat yang bersih hatinya membantu orang awam. Baik dari sekecil2 bantuan kepada sebesar2 jenis bantuan, dia merasa sangat puas, sangat bahagia. Tiada rasa susah lagi menyusahkan. Masanya terasa sentiasa terluang untuk menyambut pekerjaan. Hatinya hanya puas pabila masalah public selesai, atau setidak2nya terkurang. Dan penerima perkhidmatan bisa saja merasakan keikhlasan penjawat tadi memberi pertolongan. Kepuasan dan kebahagiaan ini akan kekal di hatinya dan tidak pernah akan pudar mengikut putaran waktu. Tak perlu lagi mengharap bonus di hujung tahun, mahupun APC di awalnya kerna dia bukan lagi berperan sebagai penerima, tetapi pemberi.


nota kaki: wah, aku semakin tidak bisa menulis dalam bahasa Malaysia standard. Tolongin aku...

Episod Terbatal Wudhu'

" Oii, sape kentut tadi haa?" (sekadar hiasan, xde kene mengene ngan bebudak cute ni tau)


Di sebuah surau, beberapa orang sedang mendirikan solat Isyak berjemaah dengan diimami ketua kampung. Dalam rakaat yang ketiga, ahli jemaah tersebut mendengar satu suara yang kuat yang tidak sekadar memecah keheninagn malam malah turut mengganggu kekhusyukan solat ahli jemaah semuanya. Selesai sahaja memberi salam, si imam berkata: "Siapa yang kentut tadi, sila solat semula kerana wudhu'nya batal." Seorang pemuda dengan cukup telus memberi respons; "Tapi tuan imam, bagaimana boleh terbatal pula, sedangkan saya dari awal lagi tidak berwudhu'?".




Moral of the story: Ape ke bengong budak nih. Harus direjam ni....alhujuuuum.

Pagi yang gelap kini sudah terang

Alkisah, taib...maka tersebutlah alkisah, taib, hish, taib tuh nama bapak muslimlah, pang...




En Muslim @ Wak Gorkong according to Najib (sekadar hiasan)

Maka tersebutlah alkisah pada Jumaat lps boss kucingku melalui si bulu di perut tuh secara tidak langsungnya memerintahkan para ADO sekalian untuk bersama2 memeriahkan majlis gotong royong secara serentak di seluruh negri dan daerah pada hari Ahad. Demi menerima watikah perintah duli yg x peduli ngan rancangan hamba marhain lain ini, aku pon teruslah menghubungi en Najib di talian 161 utk bersama2 memikirkan tindakan yg perlu kami ambil ini. Alkisahnya, beliau telah mempertikaikan kelogikan perintah tersebut memandangkan memonya sudah di hujung2 kuku iaitu lewat ptg Jumaat. Tu pon slps dia mencarut berbakul2.


Atas slogan berkhidmat untuk negara, aku pon terus call Honda servis center utk membooking servis kete kesayangan aku. Sib baik sempat. So Sabtu aku dipenuhi dgn aktiviti menghantar kete utk servis dan memandu uji kete2 baru honda yg 3 model jer tuh. Memule try ushar City baru. Kat dlm show room jer dulu. Then call Sharon, sales girl mase amik kete dulu, buleh x test kete tuh on road. Dia kate ok. Maka aku terus memandu kete yg cambest tuh. Exterior, OK. Interior, OK. Naik bukit, OK. Kat traffic light, OK. Lps parking dia tanye, camne? tolaklah kelise tu tukar honda city. Aku kate, lain tahun. Sbb? interior dia nampak plastik sgt. Pepun tunggulah setahun lg, mesti ada pembaharuan yg lbh ketara kan. Enjin i-vtec? Alah, skangkan rege minyak tgh ok, pakai jerlah kete yg ada. Lagi pon 2 years free service tuh pon ade lg, bakpe terburu2 kan?


Tunggulah ko wahai Honda City i-vtec, masanya akan tiba...



Then aku masuk balik pejabat dia tanya kete aku dah siap lom. budak kaunter yg iras2 Mejar Hisham tuh kate lambat lagi. ape aku nak buat ek? ape lagi, ushar accordlah plak. Sharon...bile masenye i dpt test drive Accord ek? "Buleh, I ambik kunci ye," dia jawab. Huh, besor hati aku sebeso lobang hidungku. Cheh, sengaja lambat2 masuk kete tuh. Aku ingat org lain pandang aku mesti menyampah kan? Maka tercatatlah dalam hidupku memandu kete Honda Accord 2.4, walaupon yang ada sticker 'test drive car'. Hish, apelah diorg x cabut jer sticker tuh, then bagi aku test drive sebulan ker, bagi voucher petrol barang RM500 ker. Rase drive kete tuh? "Manthop" no wonder Mr Kiroro nak sambar sampai dua bijik.

Apelah Acmar nih, ce klepet sticker test drive car tu then bg aku try barang sebulan dua, barulah aku consider nak beli ke tak...



"Terima kasih kepada en Najib yg sedang berduduk dgn megahnya...," ucap si Kerls. "Pundek ko gelak ye Sin," Najib menyesal menceritakan insiden itu kpd Husin.

Ahad, pe lg kalau x kena p gotong royong. Team aku kena kat taman sblh balai bomba Tanjong Karang. Team best sbb almost sumer drp PLB. Strategi? Aku call tok penghulu ptg Jumaat, mintak dia turun sama. Dia siap arahkan sumer ketua kg kat mukim TK join sekali. Manthop. Aku sampai jer terus pi tanam bunga. Kelaslah kan, cam YB lak. Then pi tgk oghang cantas pokok pelam kat tepi taman. Sambil mengangkat dahan2 pelam tuh dpt gak buahnye pat lima bijik. Kul seblas aku ajak team aku beransur. Tu pon stlh meninjau keadaan secara lintas lansung di Taman Rajawali (kerls) yg diketuai oleh en Najib. Heh, pahtu org taman sebelah ajak mampir sambil menghadiahi sayur sawi dan cili hasil program Bumi Hijau dan Laman dapur. Siap dpt kedondong and kopi segera lagi. Heavennyer...





"Memule kite tanam pokok, then tgk org potong pokok, dahtu diorg akan bg pokok," Tok Hakim menyusun strategi. "Pokoknya, kita harus makan duluan dong."

"Aku heranlah, nape gambo aku x penahnye masuk dlm blog aku sendri? Asyik gambo org lain jer, kan?"





"Haa, yg ni mmg patut dipundekkan dan dikemakkan sbb kuat makan, kuat ngutuk, kuat ngelat, kuat klepet dan yg sewaktu dgnnya," "Tapi, nape kabur gambonye?" "Kan dia mmg kemak."



Demikianlah sahaja laporan daripada Haram Singh Dude untuk blog tuan2 semua (sambil angkat tangan).

Hoh

En Hasan Manap kate, bukan sijil yg akan ditanya Allah esk, tp sikap dan komitmen kita, insapnyerrrr.

Tiga hari aku tidak menulis ape2 entry

Hoh, setelah tiga hari kena pi ke kursus dan x dpt menatap blog kesayanganku ini, terasalah kerinduan bak cipan terhadap PC bobrokku ini (xde bermaksud cenggitu pon). Kursus ape? Kursus ESQ 165. ESQ? mende tuh? Alah, adik beradik ngan IQ, EQ dan SQ. Tapi yang nih Emotional Spiritual Quotient. Hak 165 tuh pebende? Haa..ni yg aku nak habaq mai kat korang suma. Tapi mcm biase, kenalah ceriter experience sblm dan slps hadir kursus kan, barulah ade penambah rase dan perise.

Sebermula kisah hikayat pabila Sang Rajunatapa (harus diingat, bukanlah si Tapa dispatch bapak Shida tu ye) telah dihubungi oleh sang Kembang Stinky @ kak bus untuk menghadiri ini seminar. Arakian telah merisiklah Sang Rajunatapa gerangan siapakah yg bakal menyertai rombongannya ke dewan Jubli yg indah lagi gemilang itu. Maka termaktublah dalam sejarah, Sang Rajunatapa terpakse berkursus bersama sang Bulu di perut (ape2lah korang nak teka) dan sang Garfield si kucing psycho.

Hari pertama dimulai dgn proses pendaftaran yg agak memakan masa dan memakan nasi lemak oleh para peserta yg kelahab kemain dari seantero negri terchenta ini. Demi terlihat akan nama teman hamba si Akmal al farid di borang pendaftaran, maka hamba teruslah me’sms’ beliau. Ada geng. Then diperlihatkanlah hamba ini akan kelibat tuan al Muluk yg petah bermadah hanya yg muluk2 itu sahaja bersama en Yasin daripada daerah kuala langat. Maka bertambahlah korum kami ini dengan kehadiran en Saipol, en Fad dan akhir sekali en Midi si psut itu. Kunun, berkumpullah kami ini sekalian ADO2 ini di dalam satu barisan yg cun pada mulanya. Bermulalah kisah dgn perintah mencari kawan sebyk2nye oleh sang pengendali dan pengendala kursus dan disebutkan bersama akan ada hadiah bagi yg terbanyak tersenarai dalam kartunya. Dari kalangan kami, en Midi si adik tuhlah yg beriya mengumpul nama orang2 yg entah siapa-siapa itu. Tapi akhirnya dia pon xdelah memenangi sebarang ganjaran hatta seketul boneka bernama Mr Zero tuh.

Lampu dipadam dan pendingin hawa diloweredkan temperaturenye guna untuk menambah suasana dramatik (alah, mcm kat dlm pawagam tuh, mane best tgk wayang kat terang2 lagi panas kan?) dan inilah method (metode seperti sebutan pengendali kursus yg dari seberang itiew) yang digunakan sepanjang kursus. Dengan menggunakan teknik experience learning and spiritual journey, para peserta dibawa melihat ke dalam diri sendiri untuk mencari jawapan bagi tiga soalan besar. Siapa Tuhan?, Mengapa kita diciptakan? Dan ke mana kita akan pergi selepas mati?

Ketiga2 soalan ini pasti akan ditanyakan oleh semua insan baik yg muslim mahupun bkn. Dan pabila soalan2 ini tidak dpt terjwbkan secara tuntas, maka berlakulah keributan dalam jiwa, pergolakan mandiri dan ketidakseimbangan emosi.

Seterusnya khalayak dibawa mengenderain kenderaan merentas masa bagaimana manusia berusaha mencari kebenaran mengenai jiwa melalui alam semesta. Berabad lamanya manusia mencari jawaban bagi teori kejadian alam dan keberadaan tuhan. Tercetuslah teori big bang dan sebagainya dan pengendali kursus dapat menjawabnya menerusi ayat2 Quran yg hanya dapat difahami setelah 1400 tahun. Betapa teori big bang dan teori bahawa semesta ini hanya ibarat sekecil bola golf yg sgt berat dan panas akhirnya meletus dengan kuasa yg maha kuat dan menghasilkan partikel yg seni lantas ditarik oleh graviti membentuk planet, seterusnya sistem solar, galaksi dan andromeda ini. (Agaknya dari perumpamaan bola golf ini menjadikan para santri si 3 Abdol akhirnya mengambil keputusan melarikan diri bermain golf time kursus berjalan ek).

Seterusnya khalayak dipertontonkan mengenai kesesuaian peredaran semesta mengikut sunnatullah (iaitu berputar lawan arah jam-anti clockwise) sebagai tanda mereka berzikir kepada Allah. Begitulah jua perintah towaf yang bergerak menyonsong arah putarnya jam. Juga dipertontonkan kejadian manusia yang sangat kompleks menunjukkan kesempurnaan perancanaan Allah mengatur jagat raya ini.

Sehingga akhirnya, manusia yang terlalaikan oleh kesibukan dunia menemui titik mulanya segala persoalan agung mengenai pencipta dan penciptaannya dalam diri mereka sendiri dan harus merencana segala tindakan berdasarkan wawasan yang jauh iaitu darulakhiroh. Dalam proses ini, khalayak diajak melihat segala kekangan dan halangan serta meruntuh, menabrak dan menobrosnya berupa sifat mazmumah dalam diri sendiri, nafsu serakah dan godaan setan. Setelah ini merancang segala action berdasarkan petunjuk daripada rukun Islam yang lima. Sedangkan proses mengenal diri, sesungguh benar kalimat nabi Awwaluddin ma’rifatullah, melalui rukun iman yang enam. Hasilnya segala gerak kerja serta kerja buat kita tak lain hanyalah terkendali oleh gerak dan suara hati yang dikenal ihsan. Maka lengkaplah ESQ165, kan.

Bagi Sang Rajunatapa, kursus gelap terang ini lebih menjurus kepada kesinambungan mengisi tujuan hidup kita manusia selepas kita memenuhinya melalui IQ dan EQ. Segala aktiviti menjurus kepada mendapatkan kesan yg lebih ‘umph’ lewat pancaindera yang lima iaitu deria lihat, dengar, rasa dan sentuh. Sedang sound system yg menggegar lebih berupa menggugah semangat dan suara hati khalayak. Pun tayangan multimedia yg canggih menjurus menggugah IQ yg sekian lama menimbang segala gerak lewat rasional yang tangguh dan lumayan. Nah, sekarang tibalah masanya mengaplikasi melalui daya dan derap aktivitas seharian.

Beberapa komen peserta dpt dikumpul oleh Sang Rajunatapa seperti berikut;

Midi: “Aku kena wat paper utk Dato’ Hasanlah.”


Muluk: “Aku ingat ini sumer ritual. Tang ayat Quran yg tunjuk kejadian alam mmg best. Tapi tang duduk dlm gelap tuh acapkali sgt, mcm ritual.”


Akmal: “Bahu aku basah ngan air mata Muluk. Ke air liur ko Muluk? Patutlah bau palat.”


Saipol: “Aku ingat diorang nak wat cam kiamullail mcm zaman sekolah dululah. John, ko bawak set tak? Smlm tak abis kan?”


Yasin: “Bang, smlm diorg abis kul 7.30 mlm, janji 5.30.” (padehal diorg ptg smlm gi main golf, mane tau abis kursus jam brape)


Fad: “Punyelah best aku tido ptg smlm, sampai sengal bahu aku. Tulah, sape suwoh tutup lampu?”

Nota kaki: sila baca ikut slanga Indon sbb pengendalinya dari Indon, pak.

January 9, 2009

Bila Kancil jadi babi?

Bila Kancil jadi babi?

Aku menumpang kereta En Najib harituh. Alah, nak pi lunch kat tempat paling stylo kat K Selangorlah. Parking sumer penuh di sepanjang jalan menuju ke puncak bukit bersejarah lagi indah tu (pinjam tagline MDKS). Pusing satu kali, penuh gak. Sampailah tepi satiew kete ala2 besar gitu, En Najib bersuara,”Haa, adepun parking kosong.” Tapi nasib tak menyebelahi En Najib, rupenye ada sekor, eh, sebuah kete kancil kat situ. “Cis, $%^$*, ko tau bile kancil jadi babi?” dah menyeranah, dia tanya aku lak. “Bile?” aku jawab dia balik dengan pertanyaan. “Bile orang dah nak masuk parking rupenye ada kete kancil kat situ. Orang tu mesti kata ‘Babi Kancil’ ”, kata En Najib. Betul jugak ye.

p/s all Kancil owner please dont feel offended ye.

Seloka kakitangan PLB




Ini kisah satu jabatan
Jaga projek, yb dan peruntukan
PLB syok jadi rebutan
Terasa hati jangan disimpan

umah beso kete pon beso
tapi orangnya slim saja
En idzahar jawatan cado
Part belanja x kedekut punya

Kalau part lawak bagi tok nordin
Bapak presiden penghulu semalaysia
Kalau ada masalah dengan mak datin
Sms aje dia, settle punya

Ini kisah chief penghulu kita
22 kampung bagi dia kacang je
sape tak kenal tok hakim yang manja
kete bintang tiga dia kate “bukan saya punye”


tok kamarudin orang tak kacau
maklumlah ustaz bahagian PLB
dibandingkan kete dia punya yang paling besau
no wonderlah, diakan wakil YB


orangnya hensem siap berkumis
ada xtrail dulu dia ni polis
sape tak kenal dengan tok hanis
jaga-jaga kak, dia ni bermulut manis


Ada sorang nama Parvathi
Dapat PPRT dibakar pula
Tok hamsan sekarang wakil MB
Jangan main-main nanti kena tukar pula




Yang ni pulak kisah tok pai
Dulu TK2 sekarang permatang
“Mana Surat?” dia memang pandai
Jangan marah ye, nanti cik pizah tendang


Saya bekerja tak kira masa
Kewangan, pentadbiran projek pun kena
Kalau kena marah buat muka selamba
Inilah cc pojaan semua

TA baru tarak samseng
Ade blog sendiri, lain dari yang lain
Yana dan Degis dia punya geng
Part gossiping tu jangan main-main


Orangnya tinggi berambut kerinting
Suara slow karaoke jangan main-main
Jadi tukang karut pun style tetap maintain
Sape lagi kalau bukan brother baharudin

Hok ni pulak cerita lain
Susah nak jumpe tapi keje beres
Tak payah nak teka tak payah nak explain
Agak-agaknye zizi ke yg paling ganass?


Rasid pulah lain ceritenye
Orangnya tinggi tapi alahai suaranye
Keje okay cengkelat pon ok ye
Sekarang dah tukar tempat kamarul katenye

Anak bujang kak arinah ni pun tak kurang tensennye
Projek besar sume dia yang punya
Mengorat nurul ntah bile masanye
Takde hujan takde ribut dah bertunang rupanya


Nak kate jepun, jawe keturunannye
Nisan sentra dia tampal nismo gamaknye
Mengorat awek PLB tak kira mase
Ade harapan ke nak tanggung orang punye anak dare


Tinggal sorang technician federal
Bawak estima, spectra dan macam-macam lagi
Dun Ijok kawasan kamarul
Dulu partibhan sekarang tan sri

Orang miskin tak habis-habis
Borang yang datang berlapis-lapis
Semua tu haji zain kena tapis
Tu yang kena overtime isnin khamis

Kak arinah lak lain cerita
Asn Asw dia yang jaga
Cubalah korang pikir ye
Dia ni ada tokoh ibu mithali ke

Haji habib bos yang baik
En shukri pun ape kurangnye
Pada kak ton ni kita kena tabik
Almaklum, baru dapat cemerlanglah kisahnye

Kalau yang ni tak payah teka
Part gelak dan gelek serah kak ita
Baru saya buka cadangan nak buat hari keluarga
Dia dah siap beli baju swimming katanya

Lin pulak ape kurangnya
Prepare awal siap tukar kacamata
Gitulah tuan puan saudara saudara
Takde dia sunyilah dunia

Miza ni baik budaknya
Tak penah melawan tak penah mengata
Duit federal sume dia jaga
Lepas ni boleh goyang kakilah gamaknya


Sama kecik sama padan
Bab cerita budak muda sume dalam tangan
Zety dan salim memang boleh tahan
Duit yb, peruntukan Negeri kena simpan laporan

Ada sorang lagi budak kewangan
Keje rajin tak suka berangan
Pada Diana dimarah jangan
Nanti JKKK tak dapat elaun bulanan

Ini pulak yana punye ceriter
Penyambut tetamu mmg dia terer
Jepun, misai, transformer sumer minat kat dier
Degis jugak yang memendam raser

Gossip bukan sebarang gossips
Gossip dengan si sinar gigi
Degis bukan sebarang degis
Inilah Siti degis penuh kontroversi

Jutawan tanjong membawa gelaran
Toyota altis kereta idaman
Duit beribu alahai bagi Jep sebelah tangan
Sejahteralah PLB sepanjang zaman

Abang Ajis pun jangan dilupakan
Pelukis pelan itu dia punya pekerjaan
Senyap senyap Ajis boleh tahan
Main takraw kenalah ajak kawan

Ini satu lagi staf baru
Dari JAIS kak awe ke mari
Jaga dana IKS dia ni tau
Baru dapat title Tukang Masak pi el bi

Nama kak ani baru lagi
Dari JPS dia ditukarkan
Nak ngumpat lebih masih takut2 lagi
Takat kenalkan nama sebagai pengenalan

Saripah aini nama gelaran
Selalu sendiri bukan takde kawan
Logesveery tak penahnye perasan
Dia ada iras-iras heroin Hindustan

Bawak xtrail ke sana ke mari
Dulu en shukri sekarang encik izha
Kamarul driver dikenalkan akhir sekali
Bukan tak ingat tapi terlupa

Empunya diri tak payah cerita
Kalau cerita esok pagi pun tak abis punye
Demikian ceriter dan sendaloka
Harap korang sudi2lah komen yer?

January 8, 2009

Doa Isteri untuk suami

Doa seorang isteri buat suaminya



أللَّهُمَّ لَكَ الحَمْدُ وَلَكَ الشُّكْرُ كَمَاأنْتَ أهْلَ لَهُوَكَمَا يَنْبَغِي لِجَلاَلِ سُلْطَانَكَ وَلِكَرِيمِ وِجْهِكَوَعِزِّ جَلاَلِكَ اِذْ يَسَّرْتَ لِي هَذَا الزَّوْجَ,
أللَّهُمَّأجْعَلْهُ قُرَّةَ عَيْنٍ لِى وَعَوْناً عَلَى طَاعَتِكَاللَّهُمَّ اجْعَلْنِي لَهُ سُكْناً وَعَلَيْهِ نَاصِيَةً مُبَاَرَكَةًاللَّهُمَّ حَبِّبْنِي اِلَيْهِ وَحَبِّبْهُ اِلَيَّوارْزُقْنَا الذُّرِّيَّةَ
الصَّاِلحَةَ لَّتِى بِصَلاَحِهَا صَلاَحَ دِيْنِنَا وَدُنْيَانَا

اللَّهًمَّ اجْعَلْ مَا بَيْنِي وَبَيْنَهُ مِثْلَ مَا بَيْنَ عَلِيًا وَفَاطِمَةًاللَّهُمَّ ألِّفْ بَيْنَ قَلْبِي وَقُلُوْبِ أهْلِهِ بِرَحْمَتِكَ يَا ارْحَمَ الرَّاحِمِيْنَاللَّهُمَّ اسْتُرْ عَنْهُ عُيُوْبِي
وَاسْتُرْ عَنِّي عُيُوْبَهُوأظْهَرْ لِي مَحَاسِنَهُ وارْضَنِي بِمَا رَزَقْتَنِي وَبَارِكْ لِي فِيْهِِاللَّهُمَّ سَخِّرْ لِي زَوْجِي,

اللَّهُمَّ يَسِّرْ أُمُورِي مَعَهُ وَصَرِّفْ عَنِّي شَرَّهُوَأقْنَعْنِي بِهِ وَأقْنَعْهُ بِيأللَّهُمَّ اجْعَلْنِي بِعَيْنِهِ كَبِيْرَهُ وَفِي عَيْنِي صَغِيْرَهُأللَّهُمَّ أفْتَحْ بَيْنِي وَبَيْنَ زَوْجِي
وَأَهْلِي وَأنْتَ خَيْرَ الْفَاتِحِيْنَاللَّهُمَّ يَاجَامِعَ النَّاسِ لِيَوْمِ لاَ رَيْبَ فِيْهِ ,اجْمَعْ بَيْنِي وَبَيْنَ زَوْجِي عَلَى خَيْرٍاللَّهُمَّ اجْعَلْنِي لَهُ كَمَا يُحِبُّ وَاجْعَلْهُ لِي كَمَا اُحِبُّ,وَاجْعَلْنَا لَكَ كَمَا تُحِبُّاللَّهُمَّ اجْعَلْ قَلْبَ زَوْجِي مُعَلَّقٌ بِحُبِّكَ ثُمَّ حُبِّ نَبِيِّكَ ثُمَّ حُبِّياللَّهُمَّ يَا وَلِيَّ نِعْمَتِي وَيَامَلاَذِي فِي كُرْبَتِياجْعَلْ نَقْمَتَهُ عَلَىَّ بَرْداًً وَسَلاَماًً كَمَا جَعَلْتَ النَّارَ بَرْداًً وَسَلاَماً عَلَى أِبْرَاهِيْمَأللَّهُمَّ أهْدِيْهِ اِلَى مَاتُحِبُّ وَتَرْضَيأللَّهُمَّ أَيْقَنْتَ قَلْبِي بِكَ بِأَنِّي لاَ أُهْلِكَ وِانْتَ مَعِيأللَّهُمَّ آمِينأللهُمَّ آمِينأللهُمَّ آمِين


Maknanye...

Ya Allah bagi Mu segala kepujian dan kesyukuran sebagaimana layak untuk Mu dengan kebesaran kekuasaanMu dan kemulian wajahMu dan ketinggiankemulianMu yang bilamana Engkau menjadikan dia sebagai suamiku

Ya Allah Engkau jadikanlah dia penyejuk mataku dan pembantu untuk aku mentaati Mu

Ya Allah Engkau jadikanlah aku sebagai penenang untuknya dan penasihat yang diberkati

Ya Allah Engkau kasihkan aku kepadanya dan kasihkanya kepada aku
Dan rezekikan kami zuriat yang soleh yang menjadi kebaikan kepada agama dan dunia

Ya Allah jadikan antara kami berdua sebagimana antara Ali dan Fatimah

Ya Allah satukan hatiku dengan hati-hati ahli keluarganya dengan rahmatMu Wahai Yang Maha Pemurah

Ya Allah tutupilah keburukanku padanya dan tutupilah keburukannya kepada ku
Dan perlihatkanlah kepadaku kebaikannya dan redhakan aku apa yang telah Kamu beri kepadaku dan berkati aku padanya

Ya Allah permudahkanlah ia bagi ku dan permudahkan urusanku bersamanya dan jauhikanlah aku keburukannya. Jadikanlah aku berpuashati dengannya dan dia berpuashati denganku

Ya Allah jadikanlah aku dimatanya hebat dan jadikanlah ia dimataku kecil

Ya Allah bukakanlah antaraku dan suamiku dan ahli keluarganya sesungguhnya Engkau sebaik-baik pembuka

Ya Allah yang menghimpunkan manusia pada hari Kiamat, himpunkan aku dan suamiku dalam kebaikan

Ya Allah Engkau jadikan aku sebagaimana yang ia sayangi dan jadikan ia sebagaimana yang aku sayangi dan jadikan kami sebagaimana yang Engkau sayangi

Ya Allah Engkau jadikan hati suamiku tergantung kepadaMu dan kemudian tergantung kepada rasulMu dan kemudian kepadaku

Ya Allah Engkaulah yang menguruskan kenikmatan dan kelazatan dalam kesusahanku, Jadikanlah kegarangannya terhadapku suatu kesejukan dan keselamatan sebagaimana engkau jadikan api ke atas nabi Ibrahim suatu kesejukan dan keselamatan

Ya Allah berikanlah petunjuk kepadanya sebagaimana yang Engkau kehendaki dan redha

Ya Allah Engkau yakinkanlah hatiku bahawa sesungguhnya aku tidak akan dicelakai dan Engkau sentiasa bersamaku

Ya Allah perkenankanlah
Ya Allah perkenankanlah
Ya Allah perkenankanlah

Bacalah sebelum kamu dibacakan...talkin

Khouf wa roja’

Konsep khouf wa rojak di dalam Islam secara literalnya bermakna takut dan harap. Sifat takut yang dianjurkan Islam bukanlah bermaksud seperti takutnya orang sebelah sini kepada makhluk bernama hantu dan saudara maranya sehingga kita mengambil tindakan menjauhi, serem dan merasa angker. Ataupun seperti takutnya budak sekolah rendah kepada cikgu displin yang datang membawa rotan. Kerana konsep takut seperti ini dikhuatiri membawa kepada perbuatan memuji, memuja dan membuat persembahan kepada mal’un (transliterasi daripada Bahasa Arab yang bermakna yang dilaknat) ini sehingga membawa kepada syirik. Ataupun dalam konteks cikgu displin tadi seorang murid mungkin berpura-pura menghormati beliau (di hadapannya sahaja) atau mengikuti arahan tanpa rasa insaf dan ikhlas.

Khouf yang dianjurkan Islam lebih bersifat takut kepada kemurkaan Allah Taala sekiranya seorang hamba itu gagal menyempurnakan perintah tuhannya dengan sesempurnanya. Dan sifat takut ini diaplikasikan juga dalam konteks takut sekiranya hamba itu melakukan sesuatu yang dilarang Allah sehingga menyebabkan kemurkaan Ilahnya. Perkara-perkara yang dilarang oleh Allah ini dikategorikan sebagai sesuatu yang sia-sia dan melalaikan dan disebut maksiat dalam Bahasa Arab.

Manakala Roja’ pula ialah sifat mengharap. Ada sedikit perbezaan mengenai sifat harap dalam konteks manusiawi dan ketuhanan. Dalam kehidupan seharian manusia menggunakan sifat harap ini dalam pelbagai keadaan. Contohnya seseorang yang dalam kesempitan dan kekurangan berharap agar ada habuan buatnya bagi memenuhi keperluan dirinya. Jadi dia akan mengambil tindakan samada berusaha mencari keperluan sambil berharap atau berharap simpati manusia tanpa mengambil apa-apa inisiatif. Sedangkan Islam mengajar kita konsep harap dengan berusaha mencari ridha Allah dengan cara beribadah. Oleh yang demikian, istilah ibadah (mengabdikan diri kepada Allah) haruslah diterangkan sedalam-dalamnya. Ada ibadah khususiyyah dan ada ibadah umum. Pengkelasan ini adalah bersifat akademik dan boleh diterangkan secara lebih detail dalam lembaran lain. Khalayak mesti diberi faham bahawa solat itu ibadah, begitu juga haji, zakat dan puasa. Mencari rezeki halal itu juga ibadah, muamalah itu ibadah, bermasyarakat itu ibadah, bahkan di dalam Islam melaksanakan tuntutan fizikal tubuh juga ibadah. Jadi bolehlah diringkaskan tidur, makan dan melancong juga ibadah. Kalau dah namanya ibadah ianya mestilah dilakukan demi menuntut keridhaan Allah, tidak bertentangan dengan syariat, halal, jauh daripada perkara yang dikategorikan sebagai maksiat dan tidak memudharatkan.

Suatu hari ketika Saidina Umar Al Khattab melintas di hadapan Rasulullah, baginda bertanya kepada Jibrail, “Wahai Jibril, khabarkan kepadaku kebaikan Umar,”. Maka dijawab oleh Jibril,” Andainya lautan dijadikan tinta dan pohon tamar dijadikan penanya, nescaya tidak habis ditulis kebaikan Umar,”. Calon syurga ini diriwayatkan oleh para sahabat sebagai manusia yang jarang dilihat tidur di waktu malam dan jarang juga dilihat tidur di waktu siangnya, dek kerana dedikasinya terhadap tugas. Acapkali kita mendengar kisah Umar yang memikul sendiri gandum ke rumah ibu yang kematian suaminya di malam hari dan kisah Umar memadamkan pelita di kala anaknya datang membincangkan hal keluarga.

Umar juga pernah berkata, “Andainya pada hari Kiamat kelak ada satu seruan yang menyatakan semua manusia boleh masuk ke syurga melainkan seorang, aku takut akulah orang yang tidak layak itu. Dan andai kata ada satu seruan yang menyatakan semua manusia harus ke neraka melainkan seorang, aku berharap akulah orang itu.” Demikianlah sifat khouf dan roja’ yang dipraktikkan oleh Saidina Umar. Kita pula bagaimana?

January 7, 2009

Simple ke sempoi?


The beauty of simplicity.

Ceriter nih berlaku ke atas para angkasawan Amerika ketika mereka berada di angkasa lepas, di zon zero gravity. Rupanya mereka mendapati ketika berada di tempat yang tiada graviti, ball point pen ke, fountain pen ke, semua tidak dapat berfungsi untuk menulis. Harus diingat, Cuma fungsi untuk menulis jer yg x leh digunakan. Fungsi2 lain ok kut, kalau adelah yg di luar pengetahuan penulis.

So, para angkasawan ini mengadulah kat saintis utk mencipta pen yg dpt berfungsi di zon graviti sifar nih. Kajian demi kajian dilakukan dan penemuan dicipta. Akhirnya mereka berjaya menghasilkan pen yang dapat menulis di atas semua permukaan, di dalam air, di dasar laut, di tekanan tinggi dan of course, di zon graviti sifar. Nak tau berapa byk yg dah mrk belanjakan utk menghasilkan pen sedemikian rupa? 12 bil dollar. Amerika boleh berbangga dengan pencapaian mereka melalui usaha keras dan sumber yg byk.

Tetapi, ade lak mamat daripada Rusia nih pikir from the other side of the box. Why concentrate on inventing something so technical while pouring such a big resources on a pen, while we can bring a pencil? Ha? “Bergeliga otak mamat nih, buleh wat cincin,” maybe itu kata2 org kita kat belah sini. Sometimes, simplicity will do. Betul jugak ye….
Betul tu, yg simple mmg sempoi...

Hari Asyura

Asyura

Assalamualaikum…10 Muharram atau lebih dikenali sebagai hari Asyura’. Harinilah. Ramai yang mengambil kesempatan untuk berpuasa sunat pada hari ini tapi ramai gak yang terlupa. Puasa atau tidak, hari Asyura tetap datang dan mmg patut sangatlah kita semua ambil iktibar apakah yg berlaku pada hari ini sehingga disunatkan berpuasa.

Diriwayatkan daripada Ibnu Abbas r.a bahawa Rasulullah s.a.w telah berpuasa pada hari Asyura dan baginda menyuruh orang supaya berpuasa (muttafaqu alaih).

Juga daripada Ibnu Abbas, Sabda Rasulullah s.a.w : Berpuasalah kamu pada hari Asyura (10 Muharram) dan bezakan kamu dengan orang-orang Yahudi (yang hanya berpuasa pada hari ke10 Muharram sahaja), hendaklah kamu berpuasa sehari sebelum atau selepasnya. Dan dalam riwayat lain: Dan sekiranya aku masih ada di kalangan kamu, nescaya aku akan berpuasa hari yang ke9.

Dipetik daripada kitab Imam al-Ghazali Mukasyafatul Qulub, beberapa peristiwa besar telah berlaku pada hari Asyura:

· Terbunuhnya Saidina Husain (cucunda nabi) di Karbala’.
· Diterima taubat Nabi Adam a.s.
· Diciptakan Adam a.s.
· Dimasukkan Adam a.s. ke syurga.
· Dicipta arasy, Kursi, langit, matahari, bulan dan bintang-bintang.
· Dilahirkan Nabi Ibrahim.
· Diselamatkan nabi Ibrahim daripada api Namrud.
· Selamatnya nabi Musa dan pengikutnya.
· Lemasnya Firaun.
· Dilahirkan Nabi Isa a.s.
· Diangkat nabi Isa ke langit.
· Diangkat nabi Idris ke langit.
· Mendaratnya kapal nabi Nuh dengan selamat di atas Bukit Judy.
· Nabi Sulaiman diberi Kerajaan yang besar.
· Dikeluarkan nabi Yunus a.s. dari perut ikan nun.
· Nabi Ya’kub a.s. dapat melihat semula selepas menjadi buta.
· Dikeluarkan nabi Yusuf a.s. daripada dalam telaga.
· Disembuhkan nabi Ayyub a.s. daripada penyakitnya.
· Hujan yang pertama turun ke bumi.

p/s: bagi yg x sempat puasa tahun ini, berazamlah utk puasa tahun dpn ye.

January 6, 2009

Ini Betul2 Kejadian

Hari itu

Pagi itu En Shuqal call aku. “Jak, assembly pagi ni sape nak bg renungan pagi?”, kalut jer suara dier. “Aku dah bgtau boss PLB get ready smlm. Dia otw kut,” aku wat2 kondifen walaupon gambra gak mengenangkan track record ketibaan boss aku tuh. “Ko get ready jer ape2 citer ek. Manelah tau boss ko tuh lewat ke. Lagi satu, ko citer yg best2 tau, Big Boss tgh hangin ni,” suare en Shuqal makin berbisik penuh konspirasi. Dalam ati aku, lantaklah, smlm aku dah warning sama boss pg ni ada assembly, dtg awal, bg renungan pagi. Tapi ada sikit cuak gak, pasal, dibuatnye dier btl2 lewat ker, x pon dier terus x dtg, kan ke aku gak yg kene ke dpn nanti. Ape aku nak kelentong khalayak nanti.







Ketatnye muka boss



Jam dah dkt kul 8. Big Boss tuwon ngan muka masam. Series giler sbb time Ucin kesayangan dier hulur salam pon dia sambut selembe. Shuqal menikus kat blkg Big Bossnye. Acara dimulakan oleh MC, bukan MC Hammer gelap tuh, Tok Penghulu Kananlah. Manelah boss aku sorang nih x sampe2 lg. Nyanyi lagu Negaraku ngan Negeri Selangor dah abis, doa dah, skang tgh ikrar perkhidmatan. Time nilah aku rase nak sgt tgk muka boss aku muncul. Aku bygkan dia ngan sengih kucingnye (sbb dia bela kucing comel 3 ekor) ke rostrum dan memulakan renungan paginye dan aku buleh ngumpat ngan Najib kat belakang. Tapi tu sumer hanya aku punya wild imagination.

“Sekarang, majlis mempersilakan wakil bahagian PLB untuk menyampaikan renungan pagi,” announce Tok Hakim, tersengih2. Dia tak tau muka Big Boss ketat bak nangka dibalut baju buruk. “Apelah, petaka pg ni. Ni mesti ade budak PLB x sempat mandi pagi yg menyebabkan nasib buruk hinggap kat aku,” hatiku menyumpah. Aku pon wat2 kondifen ke depan.

“Assalamualaikum,” suare kontrolku hinggap kat copong. Tak berani aku toleh kat muka Big Boss. “Pagi ni saya bangun pagi sambil tanya kat diri saya, adakah saya gembira ataupun marah. Sebenarnya tuan-tuan, kita nak gembira ke, kita nak marah ke, semuanye terpulang kat kita. Dunia boleh berpakat untuk buat kita marah tapi cuma kita yg boleh pilih untuk jadi gembira,” benti jap telan air liur. Nampak muka ketat Big Boss longgar sket.

“Orang marah ni tuan-tuan, ada dua sebab. Pertama, dia fikir dia aje yg betul dlm dunia nih. Kalau tak caye, try tgk org tgh marah. Ce try lawan ckp dia. Mesti dia kata kalau tak kita salah, dia yg betul. Eh, samalah tu kan?” khalayak tergelak. Gelak, gelak, ko tak tau Big Boss korang tgh hangin tuh. “Cakaplah ape je, mesti dia kata kita tetap salah,” aku sambung lagi. “Kedua, orang yg tgh marah ni dia rase dialah yg paling penting dlm dunia ni. Dia fikir, kalau xde dia maka dunia ni xkan berputar. Semuanye berhenti dan kiamat berlaku. Tak caye, try tanye org tgh marah, mesti dia kata dialah yg buat semua kerja. Kalau xde dia, huru haralah dunia nih,” makin best berceramah nampaknye. Mak Anje terangguk2 konon setuju.




“Katalah sorang cleaner ni tgh mrh, dia akan kata: Kalu saya tarak cuci ini tandas, satu hari pun, ini opis tarak boleh operate tau. Apa lu ingat main2 ka? Tandas busuk belakang, pejabat punya nama pun busuk tau. Ha, itu baru cleaner marah, kalau Big Boss marah?” sengaja aku gantung soalan tu x bertali. Kak Jun dan byk lg mata terus beralih ke Big Boss.

Nah, ko tgklah sendiri sengih kucing boss aku tu...


“Jadi, kalau kita nak marah org, ikutlah adab2nye. Pertama, kalau rasa nak marah, ingatkan kebaikan orang tu pada kita. Mungkinlah sepanjang setahun kita kenal dia baru sekali ni dia wat kita marah. Jadi, takkanlah kita nak marah dia cam musuh forever kita kan? Kedua, kalau kita nak marah, timbang dengan kesalahan yg dilakukan. Kalau salahnye satu dua perkara, marah yang satu dua perkara jr tuh. Jangan lak dikait2 ngan bende lain yg xde kene mengena ngan benda yg wat kita marah masa tu. Ketiga, kalaulah degree marah kita sampai takat 100 darjah, marah jer 50 darjah. Kalau nak marah sejam, kurangkan jadi ½ jam. Kurangkan cakap bak kata pepatah, terlajak perahu boleh diundur. Terlajak kata…” baru aku berani pandang muka Big Boss.

Berbalik kepada pilihan untuk kita jadi gembira atau marah harini, kita takde kudrat nak mengubah alam dan dunia ini untuk jadi sangat membahagiakan buat kita, mustahil. Tapi kita boleh ubah hati kita sendiri untuk jadi gembira kan? Tak susah pun,” aku yakin boss dah kurang temperaturenye.

“Tapi kita tak boleh dapatkan semua yg kita mahu kat dunia nih. Contohnye org sehensem Big Boss ni bkn semua org boleh dpt kan, cuma Puan Aida je sorang, setakat ni lah. Orang sebaik dan sesabar Big Boss ni bukan semua pejabat daerah buleh dpt, cuma Pejabat Daerah Kuala Selangor je yg buleh dpt, tuan-tuan”, baik punye jekkkk. Khalayak bertepuk dan bersorak. “Jadi tuan, jangan marah2 tau, nanti kena jual,” sengaja aku lit the last spark sblm mengundur diri.


Big Boss tergelak besar sambil ke depan mencapai copong. Tanganku digenggam erat. “Saya tak tau ape nak cakap. Tadi saya mmg tgh marah betul tp bile dgr renungan pagi harini semua dah hilang ntah ke mana,” muka Big Boss merah menahan tawa. “Dah x marah ye boss?” aku masih cuba menduga. “Dah hilang dah…,” panjang tawa boss. Teringat kat sudin dlm scene Seniman Bujang Lapok.
Big boss tgk kenen aku kat Dato' Fatah, "Leh bagi PJK nih." X heran!

January 5, 2009

Yap yee sam sek

Dah, jgn asik nak tergelak jer, bace kisah dan teladan nih...



Yap yee sam sek…

Hari itu Hari Isnin. Cikgu Siew Lin sedang sibuk mengajar anak-anak muridnya mengira dalam bahasa Mandarin. “Anak-anak, semua ikut cikgu, ya. Semua sebut “Yap”, kata si cikgu sambil menulis satu garisan menunjukkan simbol satu dalam bahasa Cina. Teha, satu-satunya anak Melayu di kelas tersebut tekun menyebut dan menulis simbol yap.

Pada keesokan harinya, Cikgu Siew Lin mengajar pula nombor ‘yee’ iaitu nombor dua dan menulis dua garisan bertindih sebagai symbol dua. Teha masih tekun menyebut dan menulis nombor-nombor dalam bahasa Cina tersebut. Balik nanti, seperti semalam, Teha akan menunjukkannya kepada ibunya. Biar ibunya tahu, tak sia-sia menghantarnya belajar dengan bangsa lain.


"Yee, dua..., Hah dah pandai, ibu," kata Teha.


Hari ketiga, Cikgu Siew Lin masih tekun mengajar anak-anak muridnya nombor tiga atau ‘sam’ dalam bahasa Mandarin. Ditulisnya simbol tiga garisan kecil mewakili nombor tiga. “Mudahnya bahasa ini. Tulisannya juga amat mudah untuk dikuasai,” getus hati si kecil. Setibanya di rumah, Teha terus menemui ibunya, “Ibu, esok Teha taknak pergi ke sekolah,”. “Kenapa sayang?” Tanya ibunya dengan kerut di dahi. “Cikgu Siew Lin tu ajar benda yang sangat senang. Kalau Teha tak datang esok pun Teha boleh agak macam mana nak tulis nombor empat dalam tulisan Cina,” jawab Teha acuh tak acuh.

Hari Khamis Teha benar-benar berkeras tidak mahu ke sekolah. Puas dipujuk ibunya namun si kecil itu tetap liat untuk bangun pagi. Dalam diam rupanya Teha telah menulis empat garisan kecil di muka surat keempat buku latihannya. Sebagai bukti bahawa itulah simbol yang mewakili nombor empat yang bakal diajar oleh sang guru.





"Angin kus kus dia dah mai dah, suruh pi skolah x mau plak," bebel Kak Umi.




Hari kelima Cikgu Siew Lin meminta semua pelajar menyerahkan buku masing-masing bagi melihat kerja sekolah yang dimintanya untuk disiapkan. Alangkah terkejutnya Teha apabila didapati bahawa simbol empat atau ‘sek’ yang disangkanya empat garisan kecil adalah salah. ‘Sek’ diwakili dengan simbol berbentuk seakan tingkap yang berlangsir.

“Itulah, ibu dah pesan, pergi sekolah dengar cikgu ajar betul-betul. Jangan jadi macam cerita Pendekar Bujang Lapok, huruf ‘Jim’ dikata jin pakai toncet,” pujuk Kak Umi menenangkan anaknya yang sedang kesedihan.





"Udah2lah tu...meh cik Ta bwk pi pasaraya be'ntang," pujuk makcik kesayangan Teha.

Selamat Bersekolah Semua












Aduh, sakit jariku...



















5 Jan 2009-






Alahai, malasnye nak menaip entry ni. Bukan ape, nape ntah kuku jari hantu belah kiri ni sakit. Nak kata cengkam kuku, takde lak nampak potensinye. Walaupun remeh, tapi bagi aku yg x penah belaja speed typing nih, jari hantu mmg sgt2 penting time nak menaip (eleh, korg pun cenggitukan?). "Baru kuku yg sakit ko dahnak surrender. Tu org Palestin tuh lagi teruk sakitnyer, xde lak nak bg alasan," perli hati kecil ni. Malu...malu. Maka aku teruskan gak aktiviti menaip ni sambil mencari2 idea2 bernas utk bacaan korg sumer.




Pg ni awl2 lg dah bgn. Bkn ape, mlm td wife aku dah sound esk kena gerak awl sbb sekolah dah start. Sure jln jammed kan? Sib baik attire tuk harini dah siap iron. Kul 7 tepat aku kuar rumah (awalnye...). Nampak bebudak sekolah naik beskal reramai. View yg aku x nampak sebulan setengah nih. (alahai kiutnye aku tgk budak darjah satu pakai uniform...) Dlm radio Fafau sibuk ngan topik 'budak sekolahnye'. Kire isu terkinilah tu. Tu yg bestnye kite org M'sia nih, walau ape pon yg berlaku kat dunia nih, kita masih sempat borak psl isu nak antar budak darjah satu ke sekolah.




Bile dah atas jln raye, byk lak kenderaan harini. Nampaklah mak2 dan bapak2 hantar anak diorg ke sekolah. Sengaja aku ikut jln kampung harini (sbg ado mestilah kena tgk kg sokmo kan). Masih mak bapak nih tak pakaikan anak diorg topi keledar. Ntahlah. Kalau kami yg naik kete nih penumpang belakang x pakai tali pinggang keledar sah2 kena melabur kat k'jaan M'sia RM300. Ish 3x. Time lalu kat satu sek men tuh siap jammed lg. Alahai malunye diri ini mengenangkan jammed kat K Selangor? Bukan selalu kan. Sekumpulan budak2 sekolah berlonggok kat tepi tembok sekolah. Apelah bebudak nih, kuar umah awal, sampe sekolah xnak masuk lak. Pegilah kemas bilik darjah ke, sapu sampah ke, padam papan itam ke, cam time aku sekolah dolu2 tu. Ke skang nih dah xde amalan murni cenggitu? Sib baik pahtu ade sorang cikgu (cikgu displin kut) dtg naik moto suwoh bebudk tuh masuk sekolah. (Ade sikit cam ternakan fidlotlah aku tgk).



Bebdk sekolah yg dok melepak kat tepi skolah sblm kena hambat ngan cikgu displin. (sek mane? lu pikirlah sendiri Nabil)



Tgk jam baru 7.30, awal lg. Tune ke RMS dgr Dr HM Tuah tgh bg motivasi, psl 'Menjadi Cendikiawan'. Katantye seorg cendikiawan mesti pandai bercakap, pandai menulis dan pandai melaksanakan. Siap dia bwk cerite sorg pensyarah ni asyik bg alasan x sempat menulis, sampai jabatan dia hantar ke satu kursus. Yg bestnye penceramah dia Tun Mahathir yg time tuh adalah PM. Kalau dah PM sempat menulis, xkan kite yg ntah sesiape nih x sempat kan, perli tuh...Nak plak Hj Rizuan Saghir bgtau kita kena simpan jurnal tentang apa yg kita alami, yg berst, yg x best utk kenangan dan panduan mase dpn. Kire blog ni cam jurnal kehidupan kitalah kan...So kenalah start luangkan mase menulis setiap hari.




Bercakap mengenai cendikiawan, adalah sorg makhluk kat opis penulis yg berpangkat besar penah berkata dia mmg ditrain utk berfikir dan tidak bercakap. Tambahnya lg org yg bercakap tuh sllnye x pandai wat kerja. Aku nih bknlah suke sgt bercakap tp kalau berfikir aje, dan takat berfikir jer, keje cam...(x sanggup nak tulis) x best jugak kan? En Najib slalu ckp, biorlah kite nih pandai ckp sikit, pandai tulis sikit dan pandai wat keje byk. Barulah cendikiawan kan? bukannye cendawan...


Gambar hiasan yg xde kene mengena ngan entry aku ni

Citer balik psl perjalanan pagi nih, sempat gak tertengok ke panel meter kat kete. Pemanduan rilek pg nih dpt jimatkan penggunaan bahan api. Uik, 16.1km/l? slalunye 14.7km/l jer. Ooo pttlah, slalu bwk 140km/j (sorry en OCPD). Takleh wat habit ni.





Bukti bahawa harini aku drive dgn sgt slow.





Setibanya kat opis, K Selangor masih diselubungi kabus pagi. Wah, terase ke'besta'nnye, dan terase betapa awalnye aku sampe harini. Sampaikan Kak Ita plb tanye, "En antar anak pi skolah pg nih?" heheheh....So, kepada adik2 sumer, selamat bersekolah, blaja btl2, jd cam abg ni ha...





Kak Ita ngan Miza yg dok bergaduh tanye hok bulat tu matahari ke bulan? Manalah aku tau akak oiii...




p/s: selesai satu entry.