January 20, 2015

Raudhah
 
Pesan saya kepada pembaca karya Ramlee Awang Murshid, expect the unexpected. Raudhah kali ini lebih bertujuan mendidik di dalam menghibur. Saya tahu pasti ramai di kalangan diehard fan RAM agak terkilan dengan Raudhah. Tapi terpulang, sebagai pembaca, kita juga bebas untuk melihat dari sudut apa rupa Raudhah sebenarnya.
Andai anda mengharapkan jalan cerita yang thrill, RAM menyediakannya di awal pengkisahan. Faris anak yatim piatu dibela oleh Pak Darus yang pembengis dan pendera. Faris lari dari rumah dan akhirnya menjadi anak didik Joni, pembunuh upahan. Karier inilah yang akhirnya diwarisi oleh Faris dengan menggunakan samaran Joker. Joker hanya berurusan dengan White, satu-satunya watak yang paling buat pembaca berteka-teki. Adakah white itu Sandy atau Detektif Bisca?
Maka muncullah watak sampingan seperti Michael Wan, Brendan Cheung, Joseph, Tok Chai, Detektif Azhar dan lain-lain. Kisah kumpulan gangster menjadi latar dalam slot thriller ini. Saya terperasan ada sedikit khilaf dalam fakta apabila Datuk Bandar Shah Alam yang digambarkan korup menawarkan projek pasir di Semenyih secara salah kepada Michael Wan. Eh, Semenyih dalam Daerah Hulu Langat. Shah Alam dalam daerah Petaling. Dan kelulusan pengeluaran pasir adalah daripada Kerajaan Negeri kepada Pentadbir Tanah. i.e Pegawai Daerah, bukan Datuk Bandar atau Yang Dipertua. Apa pun, ianya bukanlah salah, cuma kurang tepat sahaja.
Joker aka Faris mula terfikir untuk kembali ke pangkal jalan dan bertaubat setelah jantungnya terhenti selama tiga minit. Menurut hukum perubatan, Faris telah mati. Tetapi kehidupannya kembali menjadi isyarat bahawa Allah memberinya peluang kedua untuk bertaubat. Faris mula menghubungi Hambali dan menjauhi pekerjaan utamanya, membunuh. White berasa marah dan mengugut untuk membunuh Hambali.
Andai anda mahukan kisah cinta, aura cinta sememangnya mewarnai Raudhah sejak dari mula sampailah ke penghujungnya. Konflik sengaja dicipta apabila Faris secara diam menyintai Junaidatul Al Fatiah, tunangan Hambali. Jun adalah Raudhah. Secara peribadi, saya menyukai bagaimana RAM melakar suasana percintaan Hambali-Junaidatul. Tidaklah terlalu Islamik, tetapi sarat nuansa kemelayuannya. Cuma peribadi Jun yang sedikit ‘terlebih muslimah’ ditonjolkan sebagai graduan Universiti Amman, Jordan. Bagi sebahagian pembaca wanita, pasti mereka akan berasa sedikit ‘poyo’. Apa pun, seperti yang saya nyatakan di atas, terserah kepada rasa masing-masing.
Dan andai anda mahukan pengajaran Islamik, RAM tidak lupa mewarnakan nuansa keislaman dalam hampir keseluruhan cerita dan plot. Raudhah menurut Raudhah bukanlah hanya Junaidatul, bahkan yang lebih utama adalah Raudhah di Masjid Nabi, tempat yang didambakan Faris setelah bertaubat. Saya suka membaca bahagian ini kerana perjalanannya begitu menggamit kenangan ketika berada di tanah Haramain suatu ketika dahulu. Bahkan RAM menyuntik begitu banyak elemen taubat dan penyesalan seorang hamba di atas keterlajuran dan dosa. Pun begitu, RAM masih sempat menyelitkan konflik dan drama apabila Faris dipidana atas tuduhan membunuh Abuyomi.
Secara keseluruhan, saya berpuas hati dengan Raudhah. RAM masih nombor satu dalam penyampaian, susun kata, plot, pembinaan watak dan suspens. Cuma peleraian menggunakan pendekatan dunia koma agak mengejutkan. Dalam dunia penceritaan Melayu, rasanya kita sudah muak dengan pengakhiran, “…rupanya semua ini adalah mimpi.” Kendati, saya masih menyanjung usaha RAM di dalam melakukan research meski Raudhah berupa sebuah fiksyen. Maksud saya sebagai contoh undang-undang hudud yang dilaksanakan di Arab Saudi. Dan pace cerita Raudhah agak meleret di permulaan tetapi laju di pertengahannya, sehinggakan segala rahsia terbongkar tanpa perlu menunggu ke helaian-helaian terakhir. Apa pun, perlu berlapang fikiran di dalam menghadam Raudhah kerana Raudhah bukanlah kecil anak.