January 25, 2013


Cinta Sang Ratu

 

 

Bahagian kedua trilogi epik RAM ini diteruskan dengan perbagai kisah mistik dan keajaiban. Masih berkisar seputar kisah Laksamana Sunan sebagai tunjang utama yang telah terpisah dengan Haryani dek hijab zaman yang amat jauh, Haryani masih kukuh cintanya kepada Sunan dan menolak cinta Dani, keponakan Sunan sendiri. Akibatnya Dani menjeruk rasa membawa diri ke Acheh demi mencari susur galur keturunannya di sana, sedangkan Acheh kemudiannya dilanda badai tsunami. Sekarang, Dani pula yang terperangkap di kurun ke-15!

Haryani terpaksa menjejak Dani atas rasa bersalah yang kemudiannya menjebak keduanya di desa sumpahan serigala jadian, Manggala. Sementara itu, Sunan telah tercedera akibat panahan sihir Ratu Sulaman waris kerajaan Pulau Utara. Demi melihatkan ketinggian akhlak dan keluhuran pegangan Islam yang ditunjukkan Laksamana Sunan, akhirnya Ratu Sulaman terpikat dengan Islam dan dinikahi Laksamana Sunan sendiri dan menggunakan nama Ratna.

Namun, bukan hidup jika sunyi daripada ujian. Maharani Pulau Utara, bonda kepada Ratna telah berjaya menculik dan menyihir Ratna kembali menjadi Ratu Sulaman menggunakan tahi besi dari Gunung Bromo, dan semestinya melalui bantuan Taghut. Kisah usaha Sunan menyelamatkan Sang Ratu mendominasi bahagian kedua ini. Selajur, watak seperti Kastiwara, Sadik, Ranggas dan pelbagai makhluk dongeng seperti ikan duyung dan polip muncul mendokong watak Sunan. Pelbagai keajaiban terus memukau pembaca persis sebuah ‘great bedtime story’. Dan RAM menyusun keajaiban ini penuh teliti menerbitkan rasa cemas dan intuitif yang tinggi sehingga pembaca tidak sabar menyelak ke helaian terakhir. Bayangkan sahaja saya menyudahkan bahagian kedua ini dalam masa sehari!

Ringkasnya, Cinta Sang Ratu layak diletakkan di pertengahan kembaran trilogi ini. Pelbagai keanehan, keajaiban dan kesaktian ditonjolkan oleh RAM tanpa melupakan nasihat tauhid, akhlaq dan ibadah. Tahniah buat RAM dan saya tidak sabar untuk memulakan membaca pelengkap trilogi ini, Hijab Sang Pencinta.

Bagaikan Puteri

 

 

RAM membawakan mesej yang amat serius di dalam trilogi kali ini. Ya, trilogy bermaksud tiga buah novel yang saling berkait dan perlu dibaca bersama. Untuk itu, aku telah mempersiapkan diri dengan membaca lima buah karya beliau terlebih dahulu. Ibarat appetizer sebelum menyantap hidangan utama.

Laksamana Sunan, sebuah nama yang mendominasi Bagaikan Puteri (BP) dan dua buah novel kembarannya selepas ini. En Fakerol dulu pernah berkata beliau amat tertarik dengan karekter Laksamana Sunan dan mahu hidup sepertinya. Dan BP telah memperkenalkan aku dengannya. Seorang sufi yang hebat ilmu persilatannya, tinggi ilmu agamanya dan yang paling penting, keluhuran akhlak dan kelakunya. Hidup di penghujung kurun ke-15, Laksamana Sunan tidak pernah menyangka akan jatuh cinta kepada Hayani, gadis dari kurun ke-21 yang terperangkap di zamannya sewaktu koma.

RAM sendiri secara terang-terangan menyatakan bahawa BP bukanlah kisah sejarah tetapi pendekatan sejarah dan mitos, lagenda dan kesaktian adalah ramuan utama keunikan karya kali ini. Beliau bijak memilih latar keagungan empayar Melaka bagi menghidupkan watak Sunan itu sendiri. Begitu juga dengan keperkasaan Sunan menentang dunia kejahatan bermula dengan Buragas, Purba Hitam, Nyi Burga Klara dan akhirnya tewas kepada Ratu Sulaman. Tewas? Jarang pembaca dapat menerima kenyataan itu, tetapi itulah yang tercatat di penghujung BP.

Secara peribadi saya merasakan RAM berani ‘bermain api’ dengan watak dan sejarah. Masakan tidak? Ikon seperti Sultan Melaka, Dato Bendahara dan Hang Tuah sendiri disebut tanpa sembunyi. Namun atas nama ‘cereka’ kita boleh sahaja berkompromi kerana cereka itu sendiri adalah cerita yang direka-reka. Saya suka semangat Laksamana Sunan, sanggup berbakti kepada orang tua, berkorban demi kekasih dan berjuang demi Acheh, negeri tumpangannya. Tetapi saya yakin, peristiwa kematian Sunan di tangan Ratu Sulaman bukanlah suatu pengakhiran kerana kebenaran dan kebaikan pasti akan menang, walau ditangguhkan.

Ada sedikit kekhilafan di dalam penyusunan kisah BP kali ini, iaitu pada awalnya dikisahkan Melor, cinta pertama Sunan mempunyai seorang anak perempuan tetapi di pertengahan cerita dikisahkan pula anaknya adalah lelaki. Pun begitu, kekhilafan itu adalah manusia dan tiada siapa yang tidak dapat memaafkan fakta ini.

Saya suka dialog Sulimah, ketika Sunan menyentuh wajahnya buat kali pertama, “Tidak ada seorang lelaki yang mahu menyentuh wanita setua aku kecuali suamiku sendiri dan…”, “…dan anaknya sendiri,” sambung Saifudin. Ah, persis dalam Kabhi Kushi Kabhi Gham…