Bagaikan Puteri
RAM membawakan mesej yang amat serius di dalam trilogi kali
ini. Ya, trilogy bermaksud tiga buah novel yang saling berkait dan perlu dibaca
bersama. Untuk itu, aku telah mempersiapkan diri dengan membaca lima buah karya
beliau terlebih dahulu. Ibarat appetizer sebelum menyantap hidangan utama.
Laksamana Sunan, sebuah nama yang mendominasi Bagaikan
Puteri (BP) dan dua buah novel kembarannya selepas ini. En Fakerol dulu pernah
berkata beliau amat tertarik dengan karekter Laksamana Sunan dan mahu hidup
sepertinya. Dan BP telah memperkenalkan aku dengannya. Seorang sufi yang hebat
ilmu persilatannya, tinggi ilmu agamanya dan yang paling penting, keluhuran
akhlak dan kelakunya. Hidup di penghujung kurun ke-15, Laksamana Sunan tidak
pernah menyangka akan jatuh cinta kepada Hayani, gadis dari kurun ke-21 yang terperangkap
di zamannya sewaktu koma.
RAM sendiri secara terang-terangan menyatakan bahawa BP
bukanlah kisah sejarah tetapi pendekatan sejarah dan mitos, lagenda dan
kesaktian adalah ramuan utama keunikan karya kali ini. Beliau bijak memilih
latar keagungan empayar Melaka bagi menghidupkan watak Sunan itu sendiri. Begitu
juga dengan keperkasaan Sunan menentang dunia kejahatan bermula dengan Buragas,
Purba Hitam, Nyi Burga Klara dan akhirnya tewas kepada Ratu Sulaman. Tewas? Jarang
pembaca dapat menerima kenyataan itu, tetapi itulah yang tercatat di penghujung
BP.
Secara peribadi saya merasakan RAM berani ‘bermain api’
dengan watak dan sejarah. Masakan tidak? Ikon seperti Sultan Melaka, Dato
Bendahara dan Hang Tuah sendiri disebut tanpa sembunyi. Namun atas nama ‘cereka’
kita boleh sahaja berkompromi kerana cereka itu sendiri adalah cerita yang
direka-reka. Saya suka semangat Laksamana Sunan, sanggup berbakti kepada orang
tua, berkorban demi kekasih dan berjuang demi Acheh, negeri tumpangannya. Tetapi
saya yakin, peristiwa kematian Sunan di tangan Ratu Sulaman bukanlah suatu
pengakhiran kerana kebenaran dan kebaikan pasti akan menang, walau
ditangguhkan.
Ada sedikit kekhilafan di dalam penyusunan kisah BP kali
ini, iaitu pada awalnya dikisahkan Melor, cinta pertama Sunan mempunyai seorang
anak perempuan tetapi di pertengahan cerita dikisahkan pula anaknya adalah
lelaki. Pun begitu, kekhilafan itu adalah manusia dan tiada siapa yang tidak
dapat memaafkan fakta ini.
Saya suka dialog Sulimah, ketika Sunan menyentuh wajahnya
buat kali pertama, “Tidak ada seorang lelaki yang mahu menyentuh wanita setua
aku kecuali suamiku sendiri dan…”, “…dan anaknya sendiri,” sambung Saifudin. Ah,
persis dalam Kabhi Kushi Kabhi Gham…
No comments:
Post a Comment
Alah, aku tau korg sumer x sabor nak komen kan? silakanlah, kalau tak korg akan menyesal.