January 29, 2013


Kekalutan dalam isu penggunaan kalimah Allah kepada selain Islam

Situasinya ketika minum petang di sebuah majlis selepas solat Jumaat.

Ahli politik: Saya tak ada masalah bila ada pihak bukan Islam yang mahu menggunakan istilah Allah bagi menggantikan kalimah Tuhan. Apa masalahnya? Itu kan istilah universal yang patut dibenarkan untuk digunakan oleh semua orang…

Sorang lagi ahli politik yang kelihatan lebih ‘islamik’: Betul tu YB. Kita baca dalam quran, surah alfatihah, ayat pertama; “Maha suci Allah tuhan sekalian alam”. Nah, sudah jelas menyatakan bahawa Allah itu adalah tuhan sekelian alam, bukan hak esklusif orang Islam. Kita sahaja yang masih belum terbuka dengan situasi seperti ini. Saudara-saudara kita di Indonesia dah lama benarkan penggunaan kalimah ini.

Bupati: Saya tak setuju. Memanglah kalimah Allah itu menunjukkan Dialah Allah tuhan sekalian alam dan ini sudah pastinya termasuk orang bukan Islam. Tetapi tuhan yang dirujuk oleh orang bukan Islam (khususnya Kristian) bukanlah Allah, satu-satunya tuhan kepada orang Islam.

Jurutera: Saya sokong pendapat bupati. Saya juga tidak bersetuju sekiranya orang bukan Islam dibenarkan menggunakan kalimah Allah bagi merujuk tuhan. Saya berasal dari Sarawak dan saya telah lihat kesan daripada penapisan yang lemah di dalam menterjemah Bible ke dalam Bahasa Melayu. Ramai saudara baru yang terpesong akidahnya dan bertukar ke agama Kristian, bahkan ada orang Islam yang berani mempersoalkan akidah Islam kesan daripada kekeliruan ini.

Bupati: kalaulah kalimah Allah itu tidak significant, boleh dikongsi oleh mana-mana agama, dan sepele di dalam Islam, kenapa kita kena menyebut nama Allah ketika mahu memeluk Islam dalam syahadah? Kenapa tidak sahaja ucap “Tiada tuhan selain God?” bahkan saat mahu mati sekali pun, apa yang dibisikkan ke telinga kita adalah kalimah Allah…

Ahli politik yang kjelihatan islamik tadi: Kalau macam tu, kenalah tukar lagu negeri yang sebut perkataan Allah kerana ianya dinyanyikan oleh bukan Islam.

Kepala kantor sebuah pbt: Sudah-sudahlah tu…ini perkara kecil. Tak perlulah kita berbahas pasal perkara ini. Sebenarnya ada pihak (kerajaan) yang sedang berusaha mengalihkan isu dan cuba memecahkan kerajaan negeri…tak ada apa yang perlu dipertikaikan, asal sahaja akidah kita kuat, nama apa sahaja pun yang merujuk kepada tuhan boleh digunakan oleh sesiapa dan di mana-mana pun.

Tak lama lepas tu, sahabat saya bertanyakan pendapat saya mengenai isu ini. Ini jawapan saya:

Kalimah Allah adalah kalimah daripada Bahasa Arab. Kita sebagai umat Islam lebih mengutamakan kalimah Allah berbanding kalimah God atau seumpamanya seperti agama lain walaupun secara amnya ianya bermakna tuhan. Kenapa Allah? Kerana Allah itu merujuk kepada tuhan yang esa. Cuba kita lihat kepada kalimah God itu sendiri, kiranya ditambah huruf ‘s’, maka ianya akan bermakna banyak tuhan (Gods). Andai ditambah ‘ess’ akan menjadi Goddess bermakna tuhan perempuan. Tetapi kalimah Allah itu tidak pernah mungkin boleh ditambah dengan apa-apa penambahan sesuai dengan sifat Allah yang maha esa.

Kedua, Dr Zakir Naik mencadangkan agar digunakan satu test samada ‘tuhan’ seperti difaham di dalam agama selain Islam untuk disamakan dengan Allah melalui surah al Ikhlas.

                Pertama: “Katakanlah (Muhammad) Allah itu maha esa”. Esa tu maknanya tunggal, tiada dua dan seterusnya. Jadi mana-mana tuhan yang dirujuk oleh mereka ini hendaklah tunggal. Janganlah kalau ada konsep trinity, konsep deity, konsep dewa-dewa dan sebagainya nak disamakan dengan konsep oneness of God, jauh lagi nak guna kalimah Allah kerana ‘tuhan-tuhan’ ini sememangnya bukan Allah.

                Kedua: “Allah tempat bergantung segala sesuatu”. Bermakna segala makhluk sentiasa memerlukan Allah samada untuk hidup di dunia mahupun di akhirat. Allah yang maha memberi rezeki, yang menentukan qada’ dan qadar, serta maha menghidup dan mematikan. Kalaulah boleh dibuktikan bahawa tuhan-tuhan mereka ini boleh menjadi tempat bergantungnya segala makhluk, maka umat Islam tiada keberatan untuk membenarkan ‘tuhan’ mereka ini dipanggil Allah.

                Ketiga:”Allah tidak beranak dan tidak diperanakkan”. Bermakna Allah itu tidak mempunyai anak dan tidaklah Dia mempunyai ibu dan bapa. Secara ringkasnya test ini menolak konsep trinity, dualism dan animism. So, apa lagi hujah mereka nak menggunakan kalimah Allah buat merujuk kepada tuhan?

                Keempat: “Dan tidak ada sesuatu pun yang boleh disekutukan kepada-Nya”. Ayat ini bermakna andai ada sesuatu yang dapat disamakan bahkan diumpamakan seperti Allah, maka itu bukanlah Allah. Atau dengan kata lain, andai tuhan itu boleh dizahirkan seperti material, batu, kayu, emas, logam atau tuhan seperti sesuatu yang seni seperti air, udara, cahaya mahupun api, atau sesuatu yang tidak dapat dilihat, didengar dan dirasa seperti roh, itu bukanlah Allah. Bahkan apa-apa yang dibandingkan dengan sifat tuhan seperti “kekuatan tuhan adalah 1000 kali ganda kekuatan Arnold Schwarzenegger” juga menunjukkan ia bukanlah Allah.

 

Persoalannya sekarang ialah, mengapakan sekarang ini ada pihak yang mahu menggunakan kalimah Allah buat merujuk kepada God di dalam terjemahan Bible. Dan yang lebih menghairankan ianya dibangkitkan oleh seorang penganut agama Buddha, bukannya Kristian. Dan yang lebih menghairankan ada di kalangan umat Islam sendiri yang beria-ia mempertahankan permintaan bukan Islam ini atas nama toleransi beragama. Come on la, kalau sahaja golongan Muslim ini sesensitif isu babi…

Gadis Kecil di Pinggir Gaza


Namanya Palestine, hanya Palestine. Sesuai dengan nama tanah tumpah darahnya yang sedang dijarah oleh bangsa Israel yang terlaknat. Kisah hidup Palestine saling tak tumpah seperti tanahairnya, penuh kesedihan dan kesengsaraan.

Palestine pernah punya keluarga, punya ayah, ibu, abang dan juga kakak. Suatu hari Bandar tempat tinggalnya dibedil Israel. Sorayya, si ibu, Ahmeed, si abang dan Zahra si kakak terkorban di bawah puing-puing runtuhan rumah. Cuma tinggal Palestine yang baru berusia 10 tahun, cuma sempat mengambil cincin di jari jenazah ibunya buat tanda bahawa dia pernah punya family. Palestine dibawa ke kem Jabaliyyah.

Di Jabaliyyah Palestine bertemu Yanaan dan Adeeba. Adeeba punya kelebihan melihat beberapa perkara terkehadapan, namun usianya yang terlalu muda menjadikan omongannya sekadar ocehan kanak-kanak yang mengalami trauma akibat peperangan. Palestine berbeza dengan kanak-kanak seusianya. Dia lebih berani dan nekad. Tekad mahu berjumpa bapanya, Yahdeed Haidar, seorang pejuang Hamas. Dan begitu juga sebaliknya, Yahdeed hanya mahu berjumpa satu-satunya keluarga yang masih hidup di muka bumi ini.

Dugaan demi dugaan menimpa Palestine, dan keberanian anak kecil ini bersemuka dengan askar Israel menyebabkannya ditembak. Ditembak tepat di dadanya…dalam jarak dekat. Laknatlah ke atas Hebrew, askar wanita Israel yang tega menembaknya. Palestine koma dan Yahdeed berjaya menemuinya di hospital secara menyamar sebagai orang awam. Namun tertangkap dek askar Israel ketika Yahdeed mencari air buat menghilangkan dahaga anaknya yang baru sedar dari koma.

Maka ujian semakin berat menekan Palestine. Anak ini sanggup bertemu Hebrew semula untuk membawanya bertemu sang bapa. Namun apakah tidak bernama Yahudi jika tidak memungkiri janji. Palestine dibawa ke Jerussalam dan dikerah bekerja di dalam penjara. Kemudian ditinggalkan di tempat terpencil dengan tangan, kaki dan mata terikat. Sehinggalah datang bantuan Allah melalui seorang bekas tentera wanita Israel bernama Abigail yang membawanya ke Masjidil Aqsa. Kemudian Palestine dikutip Hajna, si nenek baik hati yang mana anak dan menantunya dipenjara bersama Yahdeed.

Sedikit kegembiraan buat Palestine pabila sempat berutus sepucuk surat kepada bapanya melalui Dalaj, anak kepada nenek Hajna tetapi malang tetap mengejar Palestine. Dalaj dihukum tambahan setahun penjara akibat surat Palestine dan dia dihalau dari rumah nenek Hajna. Kini Palestine terkontang kanting seorang diri di Jerussalem tanpa pelindungan. Sehinggalah dia diambil Moniroth, seorang sukarelawan dari Rusia dan dibawa balik ke Jabaliyyah.

Kerinduan Palestine kepada bapanya tidak pernah padam, saling tak tumpah seperti kerinduan bangsanya kepada keamanan. Begitulah juga keadaan bapanya di dalam penjara. Cuma seketika sempat bertemu si adik, Sarah Hanabi yang diseksa dan akhirnya meninggal dunia. Maskobeyya sangat kejam…membunuh tanpa peri kemanusiaan. Laknatlah ke atas Israel. Sarah hanya sempat menulis wasiat buat Yahdeed dan Palestine.

Nasib Yahdeed tidaklah lebih baik daripada Sarah, diasingkan di sel tahanan yang gelap, sempit, bersebelahan dengan kandang anjing yang dibiarkan kelaparan. Hanya diberi makan 3 hari sekali…

Dan Palestine? Kesihatannya mulai merosot. Lukanya yang belum benar-benar sembuh menyebabkan dia dihinggap penyakit berkaitan paru-paru. Ditambah dengan kerinduan yang sangat berat, Palestine menjadi semakin pendiam…biar terhadap Yanaan, teman baik yang mula menaruh hati kepadanya.

Suatu hari janji Allah tertunai jua. Yahdeed ditemui meninggal dunia oleh pengawal penjara secara mengenaskan. Meninggal dunia dimakan anjing yang sedang kelaparan, sedang dia sudah tidak berdaya melawan. Hanya dua pucuk surat daripada Sarah sebagai wasiat kepada Palestine. Itu pun sempat diserahkan kepada Dalaj saat dia dibebaskan. Dan Palestine tidak pernah sempat membacanya kerana dia juga telah menghembuskan nafas terakhir dalam kerinduan. Rindu kepada sang bapa, rindu kepada keluarga dan rindu kepada Palestine yang aman…

Sesungguhnya membaca buku kecil ini benar-benar menginsafkan akan nilai keamanan, kemanusiaan dan yang paling utama kesucian Islam. Di Palestine, mereka tidak sempat sibuk dengan gajet dan kemewahan, tidak pernah sempat bermasam muka dan bersengketa dengan jiran, bahkan tidak pernah sempat berbalah mengenai politik. Apa yang dicari adalah bagaimanakah cara untuk mempertahankan tanah mereka dari terus dijarah oleh Israel. Tetapi kita…Sedarlah wahai teman, ambillah kisah Palestine sebagai pengajaran, Palestine sebagai sebuah Negara dan sebagai seorang anak kecil.