Ilir Ilir
Lir-ilir, Lir Ilir (Sayup sayup terbangun)
Tandure wus sumilir (Pohon sudah mulai bersemi)
Tak ijo royo-royo (Demikian menghijau)
Tak sengguh temanten anyar (Bagaikan ghairah pengantin baru)
Cah Angon, Cah Angon (Anak pengembala)
Penekno Blimbing Kuwi (Tolong panjatkan pohon belimbing itu)
Lunyu-lunyu penekno (Walau licin tetap panjatlah)
Kanggo Mbasuh Dodotiro (Untuk membasuh pakaianmu)
Dodotiro Dodotiro (Pakaianmu Pakaianmu)
Kumitir Bedah ing pinggir (Terkoyak koyak di bahagian samping)
Dondomono, Jlumatono (Jahitlah, baikilah)
Kanggo Sebo Mengko sore (Untuk menghadap petang nanti)
Mumpung Padhang Rembulane (Sementara bulan masih terang)
Mumpung Jembar Kalangane (Sementara ruang masih lapang)
Yo surako surak Iyo!!! (Mari bersorak-sorak ayo)
Tandure wus sumilir (Pohon sudah mulai bersemi)
Tak ijo royo-royo (Demikian menghijau)
Tak sengguh temanten anyar (Bagaikan ghairah pengantin baru)
Cah Angon, Cah Angon (Anak pengembala)
Penekno Blimbing Kuwi (Tolong panjatkan pohon belimbing itu)
Lunyu-lunyu penekno (Walau licin tetap panjatlah)
Kanggo Mbasuh Dodotiro (Untuk membasuh pakaianmu)
Dodotiro Dodotiro (Pakaianmu Pakaianmu)
Kumitir Bedah ing pinggir (Terkoyak koyak di bahagian samping)
Dondomono, Jlumatono (Jahitlah, baikilah)
Kanggo Sebo Mengko sore (Untuk menghadap petang nanti)
Mumpung Padhang Rembulane (Sementara bulan masih terang)
Mumpung Jembar Kalangane (Sementara ruang masih lapang)
Yo surako surak Iyo!!! (Mari bersorak-sorak ayo)
Sebelum-sebelum
ini tak pernah rasanya teringin nak buat sedikit penelitian mengenai sesebuah
lagu. Tapi first time dengar lagu ilir ilir ini hati terus
terpikat…terpikat dengan suara, muzik dan yang paling mendalam sudah pasti bait
bait liriknya. Selidik punya selidik barulah ketahuan bahawa ada yang
menyatakan bahawa ianya adalah syair nukilan Kanjeng Sunan Kalijaga, salah
seorang wali songo.
Sementelah
darah jawa mengalir di jiwa, serasa bahasanya sangat memikat. Pertamanya,
semakin jarang dapat mendengar bahasa boso hari ini melainkan daripada
warga emas. Itupun kala mereka berbual sesama sendiri. Dalam adat jawa, kalau
orang tua berbual, yang muda tidak patut nguping, maka semakin jauh
rasanya bahasa ini daripada golongan muda.
Namun
saya tetap percaya bahawa kata-kata orang alim itu sangat keramat dan penuh
hikmat. Kalau dilihat sahaja bagaimana susunan syair ini, Kanjeng Sunan
mengunakan perumpamaan yang sangat dekat dengan masyarakat terbanyak. Lebih
kurang begini nasihat beliau;
Bangunlah
wahai umat dari tidur yang lena, bangunlah dari kemunduran dan ketinggalan,
kerana Allah telah menurunkan Islam yang segar sesegar tanaman yang sedang
menghijau. Dan keghairahan manusia yang mengenal Islam itu saling tak tumpah
seperti sepasang pengantin baru.
Seterusnya
Kanjeng Sunan bernasihat, wahai anak pengembala tolong panjatkan pohon
belimbing, walau licin panjatkanlah untuk dijadikan pencuci baju. Wah,
mengapakah digunakan perumpamaan manusia ini sebagai pengembala? Mungkin sahaja
kita ini pengembala kepada hati nan mulanya liar. Maka sifat liar telah
menyebabkan pakaian iman kita menjadi cemar dan kotor. Ubatnya? Panjatlah pohon
Islam yang diumpamakan dengan pohon belimbing. Ternyata Kanjeng Sunan sangat
bijak dengan memilih perlambangan belimbing yang punya 5 bucu. Bukankah Islam
itu terbangun dengan 5 rukun dan ditunjang oleh solat fardu yang 5? Maha Suci
Allah.
Pakaian
itu koyak di bahagian tepinya. Sesungguhnya benarlah kenyataan bahawa cela dan
koyakan kain itu pastilah bermula dari sebelah tepi kerana kita sering
mencuaikan bucu kain kita. Dan Kanjeng Sunan memilih perumpamaan ‘dodot’ iaitu
sejenis kain yang mahal khusus dipakai ketika menghadap raja-raja Jawa. Ini
sangat berbetulan dengan kenyataan bahawa pakaian iman itu adalah sebaik baik
pakaian dan paling bernilai kepada manusia samada secara sedar atau tidak.
Jahitlah dan perkemaskanlah kain pakaian kita sebagai persiapan kita waktu
petang. Ini mungkin sahaja boleh difahami sebagai persediaan kita menjengah
hari akhirat nanti.
Dan
Kanjeng Sunan mengakhiri syairnya dengan kenyataan bersedialah sementara bulan
masih terang dan masa masih terluang. Sekali lagi pemilihan kiasan sementara
bulan masih terang membawa maksud sementara kita masih muda, masih cakep
dan bergas, dan sementara kita masih punya masa yang banyak. Kan pernah
dinyatakan nabi bahawa kelebihan muda itu adalah kesihatan dan kelapangan
waktu. Makanya, gunakan sebaiknya kelebihan ini buat memelihara pohon iman
kita. Dan pada bait terakhir beliau mengajak agar pendengar menyahut seruan
suci ini.
Sesunguhnya
saya sangat terkagum dengan kerelevanan syair Kanjeng Sunan dengan dunia
hari ini, walau dinukilkan lebih 500 tahun lalu. Dan kekaguman itu saya
pulangkan kepada sang Maha Pencipta yang telah mengilhamkan kecerdikan kepada
hambaNya, Kanjeng Sunan buat pedoman umat akhir zaman.