January 15, 2014

ADAM

ADAM
 
 
 


Menghasilkan sebuah karya yang mampu menarik perhatian marga adalah suatu kelebihan. Tetapi mengekalkan daya tarikan itu kepada karya selanjutnya agar marga kekal salute adalah kisah lain. Dan terus- terusan mengikat kesetiaan pembaca bahkan mencetuskan fenomena adalah suatu yang extraordinaire dan outstanding. Tetapi itulah RAM dengan segala kesaktiannya mengikat kejap segala kesetiaan peminatnya dengan karya masterpiece sedang kekal dengan gayanya yang tersendiri.
ADAM (Aku Darah Anak Malaysia) adalah bukti mahakarya RAM di dalam menghasilkan fiksyen lokal beronakan global. Kiranya inilah contoh paling dekat bagi menggambarkan erti glokal yang pernah disebut oleh seorang pemimpin Negara tidak lama dahulu. Ternyata percaturan RAM memilih gaya penceritaan berteraskan politik antarabangsa di mana teraju utamanya adalah watak dari Malaysia menjadikan ADAM sebuah thriller sebenar tempatan.
Bayangkan sahaja bagaimana karekter ASP Hilman ‘dimatangkan’ dari seorang polis pasukan gerak khas yang pernah berjaya dalam misi menyelamatkan pegawai tinggi semasa Perang Bosnia, mematahkan cubaan pengganas menawan Menara Berkembar KLCC dan akhirnya dia sendiri diperangkap oleh secret service dalam kes membabitkan skandal Presiden Amerika. Biar betik…American President tu…
Begitu kedengaran agak mengarut, tetapi demi sebuah fiksyen yang thriller sifatnya, RAM begitu bijak mengimbangi jalan cerita agar tidak tergelincir dari landasan logika akal. RAM menggunakan pengaruh watak sampingan Mia Sara (pegawai kedutaan), Gabriel (Malaysian Intelligent Agency) dan Daljit Singh (wartawan Harian Metro) bagi ‘memunasabahkan’ jalan cerita dan melengkapkan resepi emosi dengan kehadiran watak Nur Aliah, Jeslina, Haslinda dan kedua orang tua Hilman.
Apa pun natijahnya, keputusan Hilman meninggalkan ‘cenderamata’ kepada Mr. President dengan sengaja menembak tapak tangan kanan Presiden adalah sesuatu yang sangat eccentric, kerana sehingga hari ini, identiti penembak curi itu masih kekal misteri. Secara keseluruhannya, ADAM adalah satu lagi kejayaan gemilang bukan sahaja buat RAM, bahkan selayaknya diketengahkan sebagai karya nasional. Dan semestinya kekuatan ADAM adalah hasil penelitian penulisnya terhadap beberapa sumber seperti melalui movie, bantuan para penterjemah  (Arab dan English) serta aura kasih sayangnya yang tidak pernah menjemukan. Maka tidak hairanlah andai ADAM mampu mencetus minat para marga untuk kembali meminati bidang kepolisan sebagai karier masa depan (ala…seperti kita ditanya mengenai cita-cita zaman sekolah rendah dahulu), dan seterusnya membangkitkan semangat patriotisme terhadap kedaulatan Malaysia. Kerana ADAM sememangnya adalah sesuatu…

‘PENUNGU RIMBA’ TOMBIRUO


PENUNGU RIMBA’ TOMBIRUO



Aneh apabila membaca bahagian pertama daripada trilogi Tombiruo ini memandangkan aku telah membaca Tombiruo Terakhir tiga tahun lepas. Pelik juga kerana aku mengambil masa yang lama (bahkan sehingga dua bulan) untuk menyelesaikannya. Bukanlah kerana jalan ceritanya kurang menarik, tetapi kerana separuh hatiku mengatakan ‘aku dah tahu endingnya, buat apa baca openingnya?’. Tetapi RAM bukan sebarang penulis. Mengikuti hasil karyanya, biar dari tajuk yang mana pun, kita pasti terpukau, sekali gus menolak segala prasangka bahawa ‘kita perlu baca ikut urutan tahun novel RAM dikeluarkan’.
Pada ‘Penungu Rimba’ Tombiruo (aku sengaja ringkaskan Tombiruo 1 atau T1), RAM memperkenalkan pendokong-pendokong utama seperti Amirudin, Ejim, Wan Suraya dan keluarga Tuan Berham. Watak-watak inilah yang kemudiannya berkembang dan matang di dalam karya T2 dan T3/TT (Tombiruo Terakhir). Apa yang aku suka dengan gaya penulisan RAM adalah dia berusaha untuk kelihatan adil terhadap semua watak. Bayangkan, mengimbangi watak kembar, Amirudin-Ejim, sahaja memerlukan pendekatan kreatif kerana kembaran ini hidup dalam suasana yang totally different. Seorang di hutan Keningau dan seorang lagi sebagai menantu orang kaya, Tuan Berham.
Dan aku juga suka watak Wan Suraya, seorang wartawan jenayah, yang gigih mencari berita dan menyiasatnya sehingga ke akar umbi. Walaupun ada sedikit kekeliruan apabila Wan Suraya ditukarkan ke seksyen sukan tetapi entah bagaimana dia mampu menulis kembali dalam ruangan jenayah selepas membongkar kes Omar. Mungkin kerana special relationnya dengan Encik Khalid?
Dan RAM tidak ketinggalan menyelitkan unsur drama sebagai sebahagian inti dalam T1 melalui sejarah kelahiran Amirudin-Ejim. Tarawit, anak Poyonggut si penghulu – rogol Tobugi – lahir anak kembar – Nenek Monsiroi, nenek Ondu membidan kelahiran itu. Ejim dihanyutkan di sungai dan dipungut oleh Pondulou manakala Amirudin dijaga oleh Gitom yang kemudiannya menyerahkan Amirudin ke rumah anak yatim.
Sedangkan Omar, watak antagonis berlagak baik dengan konon-konon membantu urusan perniagaan keluarga Tuan Berham sebagai sepupu sehingga bejaya memenangi kepercayaan Bonda. Tetapi dialah syaitan bertopengkan manusia yang sanggup membunuh 3 wanita dan 2 lelaki serta mencolek bahkan mengedar dadah. Akhir hidupnya Omar terpaksa berhadapan dengan Ejim dan tumpas di Hutan Keningau.

Pada T1 ini, aku meletakkan RAM sebagai berusaha untuk membina pengenalan terhadap karekter dan cerita. Pendekatan ini adalah tindakan bijak terutama apabila watak utama Ejim bakal mewarnai keseluruhan trilogi sebagai Tombiruo. Aku suka apabila RAM memilih untuk mengetengahkan watak penunggu hutan yang telah memeluk Islam. Dan Ejim kekal menetap di hutan kerana wajahnya yang bukan berwajah manusia.
Dan satu lagi gaya penulisan RAM yang unik adalah menggantung cerita di helaian-helaian terakhir. Meningalkan pembaca dengan perbagai persoalan dan menjadikan kita tertanya-tanya. Sesungguhnya pancingan ini sangat mengena!