January 7, 2013


9 Nyawa

 

 

Membaca 9 Nyawa sangat mengujakan perasaanku. Kulit depan ada gambar mata kucing, sinonim dengan mitos kucing punya 9 nyawa, barangkali. Aku suka 9 Nyawa kerana plot ceritanya pantas, biar sebentar flashback, ke hadapan, flashback dan kembali ke masa sebenar, ianya tidak memenatkan, bahkan menghiburkan. Maybe dah biasa dengan Fiksyen 302. Opss, tak patut banding-bandingkan karya RAM kerana semuanya adalah bagus.

Peneraju utama 9 Nyawa adalah Hakim yang buta penglihatan zahir  tetapi celik mata hatinya. Diberi anugerah mampu berinteraksi dengan mereka yang terperangkap di alam koma atau dimensi ‘ambang kematian’. Dari situ Hakim bertemu Intan Suryani, pewaris tunggal D’Diamond yang mempunyai asset billion ringgit. Kenapa kedua-dua watak ini penting? Kerana segalanya berlegar seputar kisah mereka.

Meski, aku lebih suka watak Khairil aka Carl, si antagonis. RAM sangat bijak menyembunyikan Carl sehingga babak-babak terakhir ibarat saving the best to the last. Haha, kiranya Carl tidak terkalah dengan kejahatan watak Zonan dalam 302. Mungkin suatu hari nanti RAM boleh mengumpulkan watak-watak antagonis ini membentuk evil pack yang sangat mastermind.

Apa pun, 9 Nyawa tetap cukup ramuan untuk diangkat ke filem andai masih ada penggiat seni yang percaya bahawa karya yang baik tidak semestinya terikat dengan selera melankolik dan ayat cair mencair sahaja atau rempit merempit yang tak sudah sudah. Tiada komen mengenai 9 Nyawa Cuma barangkali tak perlu meletakkan wajah mana-mana watak di muka kulit kerana aku rasa watak yang wujud dalam imaginasi pembaca cukup ‘istimewa’ dan tak perlu dipaksa-paksa tak kira samada pemain utamanya mahupun pemain pembantu.

Sekarang baru kutahu ketaksuban fanclub RAM.

No comments:

Post a Comment

Alah, aku tau korg sumer x sabor nak komen kan? silakanlah, kalau tak korg akan menyesal.