June 16, 2014


Makanan di Mekah

Mendengarkan cerita beberapa sahabat, makanan di Mekah ini banyak dipengaruhi aura makanan dari India dan Pakistan. Secara jujur, saya bukanlah penggemar masakan India mahupun Pakistan, hatta masakan mamak pun saya jarang makan. Tetapi UTAS telah mengupah tukang masak terdiri daripada kalangan Indonesia. Makanya, di sana kami daptlah merasa makanan seperti tempe, rebung dan tauhu. Bahkan bubur kacang dan ayam masak kicap pun kami dapat, Alhamdulillah.

Kalau nak rasa sedikit kelainan, bolehlah membeli ayam panggang dan roti dengan harga yang amat berpatutan. Seekor ayam panggang berharga RS18 dan tambah RS1 boleh dapat dua keping roti tempayan. Seperti biasa, mereka tidak menyediakan sebarang kuah atau sos, makanya kenalah beli dengan additional cost.

Seekor RS18, cukup untuk makan 3 orang

Mulanya saya mintak RS2, rupanya dpt 4 keping…

 

Saya cadangkan satu makanan yang mesti dicuba di Mekah iaitu aiskrim Mekah. Sangat sedap dan lain jika dibandingkan dengan mana-mana aiskrim di Malaysia. Kebanyakan perisanya terdiri daripada buah-buahan tropika, aiskrim ini bukan sahaja enak, bahkan amat murah dan mudah didapati. Manakala Jus buah buahan (‘asir fawakih) juga sangat enak dengan harga yang berpatutan sekitar RS3 ke RS5 sebotol.

Aiskrim Arab enak dinikmati ketika cuaca panas

Selain itu, makanan moden segera seperti KFC, Burger King dan lain-lain juga boleh didapati di Bangunan Menara Jam. Cuma bezanya di Mekah, terdapat separate counter untuk Muslim dan Muslimat. Harga di kompleks ini juga agak tinggi kerana untuk hidangan snack plate KFC berharga RS23 sedangkan di Malaysia hanya sekitar RM10 sahaja.

 

Tawaf Wida’

Waktu yang bergulir terasa begitu pantas. Hari hari kami hanya mengejar untuk beribadah sebanyaknya di rumah Allah ini. Selain solat fardhu lima waktu, kami juga mengejar ibadah umrah. Ada ketikanya kami melaksanakan tawaf pada waktu tengah hari sebelum masuk solat zohor, selepas waktu asar, selepas isya’, sebelum subuh dan selepas subuh. Pada setiap ketika itu pastilah ada kendala dan mehnah yang menguji tetapi waktu yang paling selesa adalah selepas waktu Subuh. Maksud saya, selepas bersarapan dan siap berihram, carilah van untuk ke Masjid Tanaem dengan tujuan bermiqat. Pulang semula ke alHaram dan mulakan tawaf. Suasana ketika ini tidaklah terlalu panas dan kurang sesak. Kemudian disusuli dengan saie dan tahallul. Pada sekitar pukul 10.45 pagi satu umrah telah selesai dan bolehlah pulang ke hotel untuk berehat sementara menunggu waktu zohor.

Pada setiap perkara itu pastilah ada pengakhirnya. Dan saat kami berpisah dengan rumah Allah ini pun tiba jua. Semakin hampir perpisahan ini, semakin berat rasa di hati. Kesayuan hampir tidak dapat dibendung. Pada malam terakhir, saya dan isteri mengerjakan tawaf sunat. Kami bergerak perlahan demi mahu menatap kaabah ini sepuasnya. Usai tawaf tujuh keliling, kami bersolat di hadapan pintu kaabah. Aneh, walau Jemaah di sebelah kami disergah dan diminta beredar, namun sang pengawal langsung tidak menegur kami. Bahkan kami berkesempatan memegang pintu kaabah yang mulia.

Beberapa ketika, isteri mohon saya menemankan untuk memegang mana-mana bahagian dinding kaabah. Saya fikir, dinding sebelah rukun Yamani kurang sesak. Kami bergerak sambil memanjat permohonan kepada Allah. Akhirnya hajat kami tercapai. Saya menongkat tangan ke dinding kaabah dan isteri tunduk di bawah. Ini bagi memastikan tiada Jemaah lain yang tertolak atau tersenggol isteri terutama yang bukan mahram. Kaabah dilihat dari dekat merupakan binaan daripada batu berwarna coklat. Walau berusia ribuan tahun, kaabah tetap kukuh dan sentiasa menarik untuk dilihat, direnung dan disentuh. Walau dari sudut mana pun, kaabah saya dapati sangat hebat. Tidak hairanlah, hati manusia pasti akan terusik pabila memandang kaabah walau hanya dalam gambar.

Pada hari terakhir, kami dinasihatkan untuk mengerjakan tawaf wida’ pada waktu zohor. Ini kerana setelah melaksanakan tawaf wida’, kita tidak boleh berlengah lengah meninggalkan tanah Mekah. Usai bertawaf, kami berkumpul di multazam. Merafak doa penuh syahdu, memohon agar ini bukanlah ziarah terakhir. Hati ini seakan tidak mahu melepaskan pengalaman beribadah di tanah suci ini. Sambil bercucuran air mata, saya sempat mengerling binaan kaabah. Biar gambaran itu kekal di benak fikiran. Ya Allah, jemputanMu telah kami sahut, kami datang, kami menyerah. Kini kami akan pulang, meninggalkan rumahMu yang agung dan tanah yang suci ini. Jemputlah kami lagi, serta sanak saudara kami, agar sempurna ibadah kami.

Pastinya saya akan merindui segala rasa ini. Entah kapan lagi saya dapat menghirup udara kering Mekah dan Madinah. Sudah barang tentu saya akan mengingati segala keagungan di kedua-dua tanah suci ini sehingga terpahat azam di hati ini untuk mengunjunginya lagi. Mana mungkin saya melupakan cuacanya, manusia dan segala hiruk pikuk ulah mereka dalam mengejar ibadah. Ah, sampaikan van yang mengangkut kami dari depan hotel ke Tanaem tiap kali kami bermiqat juga akan tetap saya ingati. Ya Allah, sesunguhnya inilah perjalanan paling bermakna dalam hidupku.




Pasti kurindui menaiki van ke Tanaem dengan Zam sebagai pemandu pelancong paling senyap, hehe

 
Kenangan mengenai air zamzam yang mudah didapati di Mekah dan Madinah juga sukar dilupakan

 
Juga pekerja di Masjidilharam yang sangat berdedikasi

 

Terima kasih sayangku kerana menemani Abang ke perjalanan paling bermakna dalam hidup ini

 

No comments:

Post a Comment

Alah, aku tau korg sumer x sabor nak komen kan? silakanlah, kalau tak korg akan menyesal.