June 16, 2014


Ziarah Mekah

Jabal Rahmah, Mina dan Ja’ronah

Di Makah, UTAS membawa Jemaah menziarahi beberapa tempat bersejarah. Pada ziarah pertama, kami dibawa menziarahi Jabal rahmah. Bukit ini adalah tempat pertemuan Nabi Adam dan Hawa setelah mereka dikeluarkan dari syurga. Sebuah bukit sederhana dengan sebatang tiang putih di puncaknya melambangkan tempat pertemuan dua manusia pertama dalam sejarah. Dan mengambil semangat pertemuan ini, ramai Jemaah yang mengambil kesempatan berdoa agar dipertemukan jodoh bagi yang belum bertemu jodoh, atau dipanjangkan jodoh bagi yang sedang berjodoh. Menurut saya, berdoalah yang baik-baik kerana doa itu adalah senjata Muslimin.

Di sepanjang laluan dari kaki bukit ke puncak, Jemaah akan menempuh zon dagang di mana ramai yang menjual pelbagai barangan seperti tasbih, inai serbuk dan baju abaya. Zon kedua pula didominasi para peminta sedekah yang terdiri daripada mereka yang kudung tangannya. Manakala pada zon puncak, akan terdapat para photographer yang menawarkan khidmat mengambil gambar pasangan dengan harga SR10 untuk sekeping gambar. Jangan terperangkap apabila mereka dengan sengaja mengatakan perlu mengambil gambar sekali lagi kerana gambar pertama tidak cantik sedangkan kita akan dikenakan caj berdasarkan berapa keping foto yang dishoot.

 
Masjid Ja’ronah

Dari Jabal Rahmah, kami dibawa menuju ke Masjid Ja’ronah untuk bermiqat. Kami melalui Muzdalifah (tempat melontar 3 jamrah), Mina (tempat mabit atau bermalam bagi rukun haji) dan Terusan Zubaidah. Menarik mengenai Terusan Zubaidah ialah idea asal daripada seorang jurutera wanita, Zubaidah. Pada tahun 1980 an para Jemaah haji menghadapi kesukaran mendapatkan bekalan air di padang Arafah. Zubaidah, salah seorang Jemaah, mendapat idea utuk menyalurkan sumber air dari Iraq dan menyarankan kerajaan Saudi dan Iraq bekerjasama dalam projek ini. Maka sebuah terusan telah dibina khusus bagi membekalkan sumber air bersih terus dari Iraq ke Arafah bagi menampung keperluan Jemaah haji yang ramai. Hari ini, kesan Terusan Zubaidah masih dapat dilihat walau tidak lagi digunakan setelah kerajaan Saudi menggunakan teknologi penyulingan air laut sebagai sumber air bersih.

Tiba di Masjid Ja’ronah, kami menukar pakaian ihram dan berniat sekali. Ja’ronah adalah salah satu miqat bagi mereka yang telah memasuki Mekah. Terletak 22km dari Kota Mekah, Masjid Ja’ronah diambil bersempena nama seorang wanita penjaga masjid yang setia iaitu Ja’ronah. Satu kisah menarik mengenai Ja’ronah ialah Rasulullah pernah singgah di lembah kering ini dan memukul sebongkah batu lantas terbentuklah sebuah kolam. Pada tahun berikutnya, setelah usai Perang Hunain, baginda berhasrat untuk singgah di Ja’ronah dan berita ini telah diketahui oleh kaum Musyrikin. Lantas, kaum musyrikin telah meletakkan racun ke dalam telaga tersebut. Atas mukjizat rasul yang mulia, baginda telah berdoa kepada Allah dan meludah ke dalam telaga yan bercampur racun tersebut. Bukan sahaja racun menjadi tawar, bahkan air telaga itu juga mujarab menjadi penawar beberapa jenis penyakit. Namun hari ini, telaga tersebut telah ditutup oleh kerajaan Saudi demi mengelakkan daripada digunakan untuk tujuan khurafat dan syirik.

 

Masjid Hudaibiyah dan ladang unta

Jika ziarah sebelum ini, saya memilih untuk memakai pakaian biasa dan bertukar pakaian ihram di miqat, tetapi pada ziarah kali ini, saya telah memakai pakaian ihram sejak dari hotel. Setelah beberapa kali memakai ihram, saya semakin terbiasa dan tidak kekok. Iyelah, sudah pandai nak melangkah dan duduk time pakai ihram ni.

Hentian pertama adalah ladang unta. Haha, saje jer dorang ni panggil ladang unta, padahal adalah unta empat lima ekor jer. Kiranya kelompok pengembala unta ni duduk tepi highway dan buka satu booth kecil menjual susu unta. Kami try minum susu unta yang fresh. Mula mula agak cuak juga sebab dorang ni milking the camel dan directly bottled them kat depan pembeli. Sterile? Memang jauhla. Tapi rasa dia memang sedap, berlemak dan fresh. Tak adelah rasa hamis bagai. Sebotol kecil harganya SR15. Saya dan isteri beli dua botol, minum di tempat kejadian.

Time beratur beli susu unta ni, terdengarlah sedikit keriuhan auntie auntie ni berebutkan sesuatu daripada penjual. Masing masing berkata, “Umpruk e kui…aku arek umpruk e.” Ooo, rupanya mereka dari Indonesia dan berebutkan buih susu unta. Mereka percaya buih tersebut baik dijadikan masker, bahkan lebih berkualiti daripada masker SK-11.


Macam saudagar onta…

 

Selesai bergambar dengan beberapa ekor unta, perjalanan diteruskan menuju ke Masjid Hudaibiyah. Miqat ini dikenal sebagai miqat nabi kerana pada tahun 6 hijrah, rasulullah bersama sahabat berhasrat menunaikan umrah pada tahun tersebut. Mereka telah ditahan oleh kaum Quraish di Hudaibiyah. Rasulullah telah menghantar Saidina Uthman sebagai perutusan menyatakan tujuan kedatangan kaum muslimin adalah bagi menunaikan umrah. Namun, saidina Uthman telah ditahan dan khabar angin mengatakan bahawa beliau telah dibunuh. Beberapa orang sahabat telah berbaiah menyatakan kesediaan untuk menuntut bela atas kematian Saidina Uthman. Baiah ini dikenal sebagai Baiatul Ridhwan.

Ternyata khabar itu adalah khabar angin. Satu perjanjian telah dimaterai antara kaum muslimin dan Quraish Mekah yang menghendaki agar dikembalikan warga Mekah yang mahu memeluk Islam manakala orang Madinah yang datang ke Mekah tidak akan dipulangkan. Sungguh pun syarat perjanjian ini kelihatan berat sebelah dan dipertikaikan sebahagian sahabat, tetapi Rasulullah tetap menerima syarat-syarat tersebut. Perjanjian Hudaibiyah juga merupakan gencatan senjata selama 10 tahun.

Masjid Hudaibiyah

Bayangkan sahaja, Rasulullah yang telah berhijrah selama 6 tahun dan merindui kampung halaman baginda tidak dibenarkan menjejakkan kaki ke Mekah. Bahkan baginda bersama para sahabat Muhajirin telah siap berihram tetapi terhalang oleh ulah kaum Quraish. Ditambah pula baginda terpaksa menerima perjanjian yang tidak memihak kepada orang muslimin. Tetapi Allah maha merancang, dan Dialah sebaik baik perancang. Selang dua tahun, kaum Quraish sendiri telah mencabuli perjanjian Hudaibiyah dan baginda rasulullah telah menawan Kota Mekah tanpa banyak penentangan. Lihatlah hikmah atas sifat sabar dan ridha.

 

Keajaiban di tanah suci

Ramai yang berkata mereka menghadapi pelbagai kisah aneh ketika barada di Mekah. Bagi saya, berada di tanah suci itu pun adalah suatu keajaiban. Ini kerana semasa kami mengejakan umrah ini, Masjidilharam sedang dalam proses pembesaran. Bayangkan sahaja, hanya satu pintu masjid yang dibuka ketika itu iaitu King Abdul Aziz Gate. Maka berlaku kesesakan setiap kali masuk waktu dan selesai solat. Manusia berduyun-duyun memasuki masjid dan akan berlari larian memasuki saf ketika iqamat dilaungkan.

Di Mekah inilah kita dapat melihat umat Islam dari seluruh pelusuk dunia. Ada yang cerah, ada yang gelap, ada yang kurus tinggi dan ada yang rendah. Dapat juga didengar pelbagai bahasa dan gaya percakapan. Ada juga yang berbahasa Arab ammi mengikut loghat Negara masing-masing sedangkan kita belajar Arab fushah. Ada ketikanya setelah tidak menemui kosa kata yang tepat dalam bahasa Arab mahupun Inggeris, kami cakap bahasa Melayu sahaja. Maka terjadilah dialog umpama ayam dan itik.

Ada satu peristiwa berlaku ke atas saya, isteri dan ibu mertua ketika berada di Mekah. Kisahnya begini, saya telah mengeluarkan duit melalui mesin ATM sebanyak RS1000. Saya mendapat sekeping note RS500 dan beberapa note dalam denominasi yang lebih kecil. Setelah beberapa ketika, hanya wang RS500 yang masih belum digunakan. Saya bercadang untuk menukarkannya dengan membeli ubat selesema di sebuah farmasi. Saya ambil ubat berharga RS7 dan menghulurkan wang RS500 tersebut. Pekedai menolak sambil membebel bebel. Walau tidak faham keseluruhannya, tetapi saya tahu yang penjual keberatan kerana harga barang terlalu rendah. Saya kata kepada isteri, kita cari benda lain yang lebih mahal. Rupa rupanya insiden itu dilihat oleh seorang hamba Allah. Dia yang berdiri tidak jauh dari kaunter bayaran memarahi si penjual mengapa enggan menjual ubat tersebut kepada saya.

Tiba-tiba hamba Allah ini mengeluarkan wang dan membayar harga ubat tersebut kepada pekedai. Saya terkejut. Pada saya, bukanlah isunya saya tidak mempunyai wang, tetapi hanya kerana ianya note yang besar. Isteri saya tergamam seraya memegang tangan isteri hamba Allah tersebut. Hanya ucapan syukran yang mampu diulang-ulang. Tidak hanya itu, si suami menyerahkan sejumlah wang lebih kurang RS70 baki daripada belian mereka untuk diserahkan kepada kami sambil menuju pintu keluar. Saya bergegas mengejar sang suami. Saya menyalami tangannya. Ternyata beliau mempunyai raut wajah yang jernih, tersenyum manis dan bermata redup. Saya ucap terima kasih dan bertanyakan beliau berasal dari mana. Aneh, kerana tiada siapa di antara saya, isteri mahupun ibu mertua yang terlintas untuk bertanyakan nama mereka. Doa saya semoga insan-insan ini sentiasa mendapat rahmat Allah atas bantuan yang dihulurkan kepada kami walau ikatan kami hanyalah agama yang satu, Islam.

 

No comments:

Post a Comment

Alah, aku tau korg sumer x sabor nak komen kan? silakanlah, kalau tak korg akan menyesal.