June 16, 2014


Makkah, kami datang

Sekitar jam 11 malam kami tiba di Mekah. Menara jam besar telah kelihatan dari jarak beberapa kilometer lagi. Sayangnya tiada mutawif yang mengiringi perjalanan kami. Alangkah eloknya andai ada mutawif yang sentiasa memberi peringatan dan mengkisahkan segala keistimewaan kota suci ini. Atau sekurang-kurangnya menjadi tempat rujukan kami terutama Jemaah yang baru pertama kali mengerjakan umrah.

Jemaah kami seramai 44 orang dipecahkan kepada tiga kumpulan dan menginap di tiga buah hotel. Hotel Banonah, Hotel Ganaem dan Hotel Safwa. Selesai check in, kami bergegas ke Masjidil Haram untuk menunaikan umrah pertama pimpinan seorang mutawif di Mekah.

Kami berkumpul di hadapan pintu King Abdul Aziz. Ya Allah, andai mulanya saya merasakan bahawa Masjid Nabawi adalah masjid paling besar pernah saya kunjungi, Masjidil Haram ini adalah empat kali ganda lebih besar!

King Abdul Aziz Gate, satu-satunya pintu yang dibuka ketika kami di sini…

Kami dibawa masuk ke dalam masjid. Minum air zamzam sebelum memulakan tawaf. Masya Allah, di hadapan kami adalah kaabah yang agung. Hampir sahaja saya tidak percaya bahawa saya telah sampai ke tempat suci ini. Binaan empat persegi yang diselubung dengan kelambu hitam dipanggil kiswah. Saya memilih untuk berada di samping mutawwif untuk mendengar dengan jelas doa yang dibaca. Namun adalah mustahil untuk memastikan kesemua Jemaah dapat sentiasa berdekatan dengan mutawif dengan jumlah Jemaah lain yang ramai. Berpusing tujuh keliling bersama umat manusia dari seluruh ceruk dunia adalah suatu pengalaman yang berharga. Di sini tiada gelar mahupun pangkat yang dipanggil melainkan panggilan ‘haji’.

Saya lihat ada sesetengah Jemaah yang kelihatan kasar dan tolak menolak. Ada juga yang tergesa-gesa dan berpaling sehinggakan bahu kiri tidak lagi mengarah ke kaabah. Tetapi yang paling jelas adalah gelagat ketika melalui hajarul aswad, maqam Ibrahim dan Hijr Ismail. Ada yang berhenti, ada yang mencium, mengusap, menangis dan menyapu dengan kain ihram mereka. Sesungguhnya ini adalah pengalaman baru buat saya.

Selesai tawaf, kami dibawa bersolat di hadapan pintu kaabah atau lebih dikenal dengan multazam. Tempat ini adalah di luar lingkungan tawaf untuk kami bersolat sunat tawaf dan berdoa. Kerajaan Arab Saudi menyediakan kawasan khas ini untuk memberi keselesaan beribadah dan mengelakkan dari berlaku insiden langkah melangkah dan terpijak antara Jemaah yang melakukan tawaf dan solat.

Sebenarnya kawasan multazam ini adalah pintu menuju ke tempat mas’a atau tempat mengerjakan saie. Di masjidilharam ini keadaannya berbeza berbanding Masjid Nabi. Di sini agak sukar untuk memisahkan antara Jemaah lelaki dan wanita. Cuma biasanya Jemaah lelaki diberi keutamaan untuk berdiri di saf hadapan dan wanita di sebelah belakang. Namun, dalam keadaan mendesak, adakalanya Jemaah terpaksa juga bersolat bersebelahan antara lelaki dan wanita.

Keadaan berasak-asak juga disebabkan pembinaan tempat tawaf bertingkat. Ketika hari pertama kami tiba di Mekah, tiga batang tiang telah berdiri dan kawasan itu ditutup demi keselamatan Jemaah bertawaf. Dan pada hari terakhir, sembilan batang tiang telah siap ditegakkan.

Selesai bersolat di multazam, saya bersama Shai tertunggu-tunggu keluarga perempuan kami yang masih belum kelihatan, sedangkan Jemaah lain sudah melangkah ke tempat saie. Shai mengisyaratkan agar saya menunggu di multazam sementara dia pergi mencari yang lain. Rupa-rupanya mak, isteri dan Dhila, anak saudara saya bersolat di Hijr Ismail. Saya agak terkejut memandangkan keadaan Jemaah yang ramai dan baru pertama kali melaksanakan tawaf, mereka dapat peluang bersolat  di tempat mulia ini.

Di hadapan multazam jalan menuju ke Mas’a…


Mas’a dan peristiwa Siti Hajar

Ibadah selepas tawaf adalah saie antara Bukit Safa dan Bukit Marwah. Pada hari ini tempat saie bertingkat telah siap dibina setinggi tiga tingkat. Bagi saya tingkat bawah paling mengesankan kerana di sini masih terdapat sedikit tinggalan batu di Safa dan begitu juga di Marwah. Keseluruhan lantai di Mas’a ini adalah marmar putih yang sangat sejuk.

Dan pengalaman mengerjakan saie juga adalah istimewa kerana kita berkesempatan untuk merujuk buku doa. Sedangkan ketika tawaf, hampir mustahil untuk merujuk buku panduan kerana kita menjaga bahu kiri agar tidak teralih daripada kaabah. Bagi Jemaah lelaki juga disunatkan berlari-lari anak atau romal ketika melalui kawasan hijau demi memperingati peristiwa Siti Hajar mencari air untuk Ismail yang masih bayi. Ketika bersaie ini, saya sentiasa membayangkan bagaimana seorang ibu muda yang baru melahirkan ditinggalkan suaminya di Mekah yang tandus dan tidak berpenghuni ini. Saya cuba bayangkan bagaimana perasaan takut Siti Hajar apabila kehabisan bekalan makanan sedangkan anaknya menangis kelaparan, lalu Hajar berlari ke Safa demi mencari air tetapi tidak kedapatan. Dia berlari ke Marwah pula andai di sana terdapat air. Namun tiada. Dari kejauhan dia terlihat seakan air di Bukit Safa, maka dia mengencangkan lariannya. Rupanya itu adalah fatamorgana semata. Membayangkan ini hati saya tersentuh, bagaimana kasihnya seorang ibu terhadap anaknya. Maka Allah abadikan peristiwa ini di dalam Al Quran dan dalam ibadah saie.

Selesai tujuh ulangan antara Safa ke Marwah, kami bertahallul atau bergunting. Ini adalah ibadah penutup bagi satu umrah. Nasib baik kami membawa gunting kecil untuk bergunting kerana pasti akan ada Jemaah yang mahu meminjam. Iyelah, sharing is caring kan. Oh ya, andai terlupa membawa gunting dan segan meminjam daripada Jemaah lain, terdapat juga beberapa kanak kanak lelaki yang menawarkan khidmat bergunting. Cuma kadang kadang kalau difikirkan bayaran upahnya agak tidak munasabah iaitu SR10.


Selesai tahallul di Marwah…hebatnya perasaan berada di sini…

Pada umrah pertama ini, kami selesai sekitar pukul 3.30 pagi. Memandangkan waktu Subuh adalah hampir iaitu pukul 4.10 pagi, kami mengambil keputusan untuk terus berada di Masjidil Haram. Shai mengajak saya bersolat berdekatan Kaabah. Satu kelebihan Shai adalah dia sering merebut tempat afdhal solat dan dia menggunakan ketinggian badannya semaksima mungkin. Sedangkan saya, hanya mampu menyelit kerana saya bertubuh kecil, hehe.

 

Credit to UTAS

Ketika mencari-cari travel agent sesuai bagi mengerjakan umrah ini, salah satu faktor yang dipertimbangkan adalah jarak tempat penginapan dan masjid. Alhamdulillah, UTAS telah memajak dua buah hotel yang hampir dengan jarak 180 meter dari dataran masjid. Dan apabila sampai di Mekah barulah saya sedar bahawa UTASlah travel agent yang menyediakan penempatan paling hampir dengan harga paling berpatutan. Manakala bagi pakej yang lebih ekslusif, UTAS menyediakan penginapan di Hotel Safwa, yang berkongsi dataran dengan Masjidilharam.

Jarak yang berdekatan ini amatlah penting bagi memastikan kita sempat mengerjakan solat berjemaah setiap waktu. Juga suatu kemudahan bagi Jemaah yang kurang sihat dan berumur. Selain itu, kedudukan hotel yang berada di jalan utama juga memudahkan kami mendapatkan van sewa ke Masjid Tanaem untuk bermiqat.

 

 

2 comments:

Alah, aku tau korg sumer x sabor nak komen kan? silakanlah, kalau tak korg akan menyesal.