June 16, 2014


Pakaian ihram yang menginsafkan

Jemaah dinasihatkan untuk memakai ihram dari hotel sebelum check out. Dan inilah pengalaman pertama saya memakai ihram. Hanya dua helai kain putih yang tidak berjahit. Pada mulanya saya berasa sedikit sangsi, iyalah, sampaikan spender pun tak boleh pakai. Rupanya terdapat pengajaran yang besar daripada pakaian ihram ni. Saya rasa ianya mendidik jiwa agar sedar bahawa manusia ini sebenarnya tiada apa-apa. Kita lahir ke dunia tanpa harta, tanpa pangkat tanpa nama. Kita juga disambut dengan sehelai kain putih. Pada akhir hayat kita juga bakal dipakaikan dengan kain putih bernama kafan. Maknanya kita bukanlah siapa-siapa sehingga Allah mengajar kita ilmu dan kemahiran, mengangkat kedudukan kita dengan pelbagai jawatan dan gelaran, juga menganugerahkan harta benda yang banyak.

Kami berhenti bermiqat di Masjid Bir Ali. Ini adalah miqat bagi Jemaah yang bergerak dari Madinah. Masjid Bir Ali tidaklah terlalu besar dan ianya berwarna putih. Kelihatan ramai Jemaah yang sama-sama bermiqat dan ia adalah gambaran awal bagaimana kami harus bermiqat setiap kali melakukan umrah nanti.

 
Masjid Bir Ali (Telaga Ali) tempat bermiqat Jemaah dari Madinah

 

Sesunguhnya dalam setiap ibadah itu terdapat cabaran dan dugaan yang tersendiri. Seperti ibadah solat dan puasa, berihram juga mencabar kita menjaga 13 pantang larangnya serta pelbagai dugaan yang pastinya berbeza ke atas setiap individu.

Di Masjid Bir Ali, selesai solat saya berkenalan dengan seorang Jemaah, En Kamal dari Subang Jaya. Baru sahaja bersara beberapa bulan dengan Syarikat Petronas. Apabila kami melangkah keluar dari masjid, En Kamal telah kehilangan seliparnya. Beliau kelihatan sedikit kecewa. Katanya, “Macam manalah saya ni, belum pun sampai ke Mekah tetapi telah diuji dengan kehilangan selipar. Entah apa lagi ujian di sana nanti.” Saya memujuk beliau agar tidak terlalu memikirkannya dan berjanji cuba membelikan selipar baru di mana mana kedai berhampiran. Alhamdulillah, kebetulan ada sebuah kedai di dalam kawasan masjid yang menjual selipar dengan harga RS10. Saya katakan kepada beliau lihatlah bagaimana Allah mengambil dan mengembalikan dengan sesuatu yang lebih baru. Beliau tersenyum.

Perjalanan dari Madinah menuju Mekah mengambil masa 6 jam lebih. Dan sepanjang perjalanan menaiki bas ini saya terfikir bagaimanakah rasanya Rasulullah berhijrah dahulu. Bayangkan keadaan muka bumi Arab yang panas, kering dan tandus. Hanya bukit dan padang pasir. Jarang kami dapat melihat pokok apatah lagi sungai. Di dalam keadaan serba kepayahan ini Rasulullah berhijrah menaiki unta ditemani oleh Saidina Abu Bakar sahaja. Oh, andai sahaja baginda memilih saya, belum tentu saya mampu melaksanakannya memikirkan tanpa kenderaan, jalan raya, GPS dan tempat persinggahan…

Bercakap berkenaan tempat persinggahan, R & R di Arab tidaklah seperti di Malaysia. Saya pernah diberitahu Tok Jo seboleh-bolehnya janganlah mengunakan tandas di R & R kerana tahap kebersihan dan bekalan airnya yang terhad. Tetapi Allah maha berkuasa dan berkehendakkan hambanya yang satu ini merasa sedikit kesusahan di bumi Arab ini. Saya diserang sakit perut yang agak teruk sepanjang perjalanan. Dan ke tandas bukanlah suatu pilihan, bahkan keperluan. Maka sempatlah saya merasai pengalaman mengunakan bilik air di tengah gurun ini.


Suasana R & R Arab

 

No comments:

Post a Comment

Alah, aku tau korg sumer x sabor nak komen kan? silakanlah, kalau tak korg akan menyesal.