February 13, 2014

Ranggau


Ranggau

 
Antara hasilan awal RAM ini ternyata mempunyai ‘sengat’ tersendiri terutama pada separuh kedua novel. Mengisahkan mengenai Rusdi Salleh, seorang penulis novel penyiasatan yang diupah mencari anak jutawan Sabah yang hilang, Ranggau mampu membuat tidur aku tidak lena memikirkan kesudahan kisah ini. Walau agak perlahan pada awal pembacaan, RAM seolah-olah menguji kesabaran dan kesetiaan aku mengikuti segala ulahnya, sehinggakan akhirnya aku terjebak ke dalam golongan kultus ‘RAMians’. Kendati, jebakan ini bersifat baik dengan pengenalan pelbagai sudut positivism termasuklah unsur ketuhanan dan kekentalan jiwa.
Ranggau pada istilah sukuan Sabah merupakan makhluk halus yang menyesatkan manusia menerusi sifat jahat dalam diri. Atau bolehlah dikatakan sebagai syaitan yang berbisik. Dan di dalam tulisan ini, Ranggau adalah seorang doktor bedah bernama Doktor Zahid yang telah sesat akibat bersahabat dengan Benjamin, si Yahudi. Doktor Zahid telah membentuk Kim (Boon Sai) sebagai alat menjebak wanita untuk dibunuh dan diperdagangkan mata serta buah pinggangnya. Dan antara mangsanya adalah Janet, adik kepada kekasih Doktor Zahid sendiri, Ursula.
Selain sarat dengan unsur suspen, kasih sayang serta kekeluargaan, RAM tidak pernah lupa mendakwah pembaca melalui konsep keislaman terutama keutamaan solat dan berdoa serta berserah kepada Allah, tuhan yang satu. Bayangkan sahaja seorang novelis terpaksa menyelesaikan kes kehilangan Janet dan membongkar jenayah licik perdagangan organ berkat tawakalnya kepada Allah.
Secara keseluruhannya, Ranggau menyediakan platform awal kepada peminat RAM mengenai gaya penulisan menerusi kaca mata ‘aku’ yang banyak bermonolog. Ini dapat dilihat melalui hasilan karya ‘Aku Bercerita’ yang menemui peminat pada tahun 2012. Membaca Ranggau, walau telah sekian lama dihasilkan, tetap memberi kepuasan kerana aku merasakan ‘keikhlasan’ RAM dalam berkarya. Dan pada hari ini, nama Ramlee Awang Murshid gah di persada dunia penulisan tanah air walau rata-ratanya dikuasai penulis wanita. Aku, secara jujur mendoakan agar RAM terus aktif berkarya dan sentiasa tawadhuk kerana ilham dari Allah hanya turun kepada insan yang terpilih. Selamat Maju Jaya kepada RAM.

No comments:

Post a Comment

Alah, aku tau korg sumer x sabor nak komen kan? silakanlah, kalau tak korg akan menyesal.