February 13, 2014

Prosedur tuntutan insuran kebakaran rumah


Prosedur tuntutan insuran kebakaran rumah

Tiada siapa yang mengharapkan kebakaran berlaku ke atas premis kediaman, sama ada yang disewakan apatah lagi yang diduduki sendiri. Penulis sendiri pernah menghadapi situasi ini dan ianya adalah suatu pengalaman yang mencabar. Dan dalam kes penulis, ianya berlaku ke atas rumah yang disewakan.

Perkara pertama yang perlu dilakukan ialah memastikan kediaman kita diinsurankan. Pun begitu, membuat tuntutan insuran, hatta melibatkan apa pun, sama ada premis mahupun kenderaan, prosesnya amatlah panjang dan kadang kala merumitkan. Apa yang perlu ada ialah kekuatan mental dan kesabaran yang tinggi.

Ketika mula-mula penulis menerima panggilan daripada penyewa berkenaan kebakaran ini, penulis berasa amat cemas. Pastikan sama ada kebakaran tersebut melibatkan kecederaan atau meragut jiwa. Andai tiada, lekaslah membuat laporan polis. Laporan polis ini lebih baik dibuat bersama pemilik dan penyewa premis. Simpan salinan laporan tersebut dan dapatkan nombor pegawai polis berkenaan bagi tujuan rujukan.

Langkah kedua, buat laporan kebakaran di balai bomba terdekat. Ini agak tricky kerana biasanya kita lebih alert dengan balai polis berbanding balai bomba. Dalam kes penulis, balai bomba terdekat adalah balai bomba Sungai Buloh. Dapatkan borang laporan kebakaran dan pastikan laporan kita telah dimasukkan ke dalam sistem komputer Jabatan Bomba dan Penyelamat. Biasanya laporan ini akan dikeluarkan dalam masa dua hari.

Dalam masa yang sama, laporkan berkenaan tuntutan insuran kepada penyedia insuran. Syarikat insuran akan melantik adjuster bagi membuat penilaian kerosakan dan dokumentasi tuntutan. Adjuster akan menetapkan tarikh dan masa untuk melihat premis yang telibat bersama pemilik. Pada lawatan ini, eloklah sekiranya pemilik membawa bersama kontraktor pembaikan rumah untuk sama-sama membuat anggaran kos pembaikan. Bill of Quantity (BQ) bersama gambar perlu disediakan untuk tujuan tuntutan kemudian.

Seterusnya, adjuster akan mengemukakan surat meminta dokumen Perjanjian Jual Beli (Sale and Purchase Agreement) premis dan Perjanjian Sewaan (Tenancy Agreement). Dokumen SnP ni agak sukar didapatkan kerana biasanya ianya di bawah simpanan pemberi pinjaman. So, hubungi bank untuk mendapatkan salinan SnP. Biasanya pemilik akan dikenakan bayaran RM10. Manakala Tenancy Agreement ini boleh dibuat ketika penyewa mula-mula menduduki premis. Andai tiada, usah risau, kerana perjanjian standard boleh didapati daripada firma guaman. Penulis mendapatkannya secara percuma daripada teman-teman peguam, hehe.

Berbalik kepada laporan kebakaran daripada balai bomba berdekatan, pemilik perlu mendapatkan laporan forensik kebakaran. Bagi negeri Selangor, laporan boleh didapati dari balai bomba seksyen 15, Shah Alam. Laporan ini boleh didapati dalam masa yang singkat. Setelah itu, bawalah laporan kebakaran dan laporan forensik ke ibu pejabat balai bomba negeri. Jika di Selangor, ianya terletak di Bukit Jelutong, Shah Alam. Satu laporan rasmi akan dikeluarkan dengan bayaran RM50, rasanya.

Seterusnya, compile kesemua dokumen; Borang Tuntutan, Laporan Bomba, SnP, Tenancy Agreement, BQ dan gambar kepada Adjuster. Sekarang, kejarlah adjuster kerana mereka biasanya mengendalikan tuntutan lain juga dalam masa yang sama. Jangan segan untuk menghubungi mereka seminggu sekali untuk mengetahui perkembangan tuntutan kita. Biasanya adjuster akan stick kepada kos yang dinyatakan di dalam BQ, so kita bolehlah mengarahkan agar kontraktor memulakan kerja pembaikan memandangkan premis kita didiami oleh penyewa. Kesian penyewa andai terpaksa berpindah sementara.

Dalam kes penulis, keseluruhan tempoh premis terpaksa dikosongkan adalah hampir dua bulan. Berbincanglah bersama penyewa berkenaan bayaran sewa bulanan. Tolak ansur adalah jalan terbaik.

Dalam masa mengejar adjuster ini, sekali sekala cubalah hubungi syarikat insuran juga untuk memastikan tuntutan kita adalah di dalam proses bayaran. Bukan apa, biasanya adjuster ini terdiri daripada pekerja sambilan dan kemungkinan untuk mereka bertukar pekerjaan adalah tinggi. Dalam kes penulis, adjuster telah bertukar ke Johor Bahru sedangkan tuntutkan masih belum diselesaikan. Nasib baik penulis terus mengejar syarikat insuran. Akhirnya bayaran dibuat melalui pindahan akaun dan jangan lupa untuk membayar kontraktor seperti yang dijanjikan.

Walaupun tuntutan ini kelihatan rumit dan mengambil masa yang panjang, tetapi pemilik boleh melakukannya sendiri tanpa mengupah peguam. Pada masa yang sama, kita dapat pengalaman yang bukan selalu kita dapatkan. Semoga catatan ini dapat memberi sedikit manfaat kepada anda semua.

 

3 comments:

  1. Assalamualaikum..baru ni rumah terbakar bahagian dapur sahaja. Bomba tu bagitau kena sediakan duti stem x silap rm100 kena beli di pejabat pos. Saya cuma nk tanya berapa lama masa dari hari kejadian untuk tuntut insurans dah x boleh dh. Mcm ada ke masa expored x leh menuntut dh?

    ReplyDelete
  2. Salah taip masa expired...sorry..

    ReplyDelete

Alah, aku tau korg sumer x sabor nak komen kan? silakanlah, kalau tak korg akan menyesal.