February 21, 2012

Belon?
Pak Hardi menolak trolley jualan belonnya masuk ke taman permainan kawasan elit itu. Beberapa bule (orang putih) menoleh memandangnya. Kehadiran Pak Hardi bukanlah sesuatu yang menghairankan, bahkan sangat dinanti-nantikan oleh anak-anak. Sebaik sahaja Pak Hardi berhenti di sudut taman permainan itu, anak-anak menyerbu mendapatkannya. Masing-masing membeli belon yang bermacam warna itu. Setelat puas bermain, mereka akan melepas belon ke udara, bertanding belon siapakah yang paling tinggi di angkasa.
Pak Hardi berasa puas melihatkan anak-anak tertawa riang, dan dia adalah sebahagian daripada sebab keriangan itu. Sehiris senyuman tersuging di bibirnya. Tiba-tiba matanya terlihat seorang anak yang sedikit terpojok, kurang lincah dan tidak mahu bermain bersama anak-anak lain. Pak Hardi mendekat seraya bertanya,"Kenapa kamu pakcik lihat menjauh dari teman-temanmu, nak?" "Pakcik, aku hanya akan bersam temanku andai aku memiliki belon yang terbangnya setinggi langit, dan belon itu mestilah berwarna hitam. Bolehkah pakcik mendapatkan belon seumpama itu buatku, Pakcik?" jawab si kecil. "Boleh, tetapi mengapa mesti hitam? Apa lebihnya belon hitam?" soalan tambahan Pak Hardi tak mampu menyembunyikan rasa ingin tahunya.
"Cuba pakcik lihat belon-belon lain. Semua warna telah mereka miliki, yang merah terbang lebih tinggi daripada hijau, kuning, biru dan putih. Saya pasti belon hitam pasti lebih gagah, lebih kuat dan akan terbang lebih tinggi berbanding yang lain," jelas si kecil penuh semangat. Pak Hardi mengangguk dan menyerahkan belon hitam kepada si anak. Lantas belon hitam dilepas naik ke udara. Terpancar riak kebahagiaan di wajah sang anak pabila dia mengangkasakan belon hitam itu.
Pak Hardi mengelus lembut belakang si anak seraya bersuara," Nak, lihatlah kepada belon. Semua belon adalah sama, semuanya terbang ke angkasa bila dilepas. Tidak kiralah belon merah, hijau, biru mahupun hitam. Apa yang membuat belon terbang bukanlah warnanya, tetapi isinya, samada ianya gas helium, nitrogen atau oksigen. Makanya anakku, apa yang menjadikan manusia berjaya bukanlah sifat luarannya, rasnya, warna kulitnya atau fizikalnya, bahkan sifat dalamannya. Attitude kitalah yang bakal membawa kejayaan kita. Janganlah kita tertipu dengan fahaman salah ini lagi...". Dan hari itu si anak mendapat pelajaran terbaik daripada Pak Hardi, si penjual belon.

No comments:

Post a Comment

Alah, aku tau korg sumer x sabor nak komen kan? silakanlah, kalau tak korg akan menyesal.