June 13, 2011


Sekali lagi terkena...

"Tok, Tok...Saya ada benda penting nak cakap dengan Tok,"suara Resat tercungap-cungap. Iyelah, setelah berlari dengan agak kengkang, memanglah amat memenatkan. "Ha, kamu Resat, ada apa yang penting sangat tu," Tok Penghulu tak jadi keluar minum pagi. "Tok, saya ada jumpa dadah," suara Resat antara dengar dan tidak, macam rahsia besar sangat dia nak bagitau Tok Penghulu. "Dadah?!" tinggi suara Tok Penghulu yang sememangnya sedia tinggi itu. "Shhhh, slow sikit Tok. Iye, dadah. Ada dalam poket seluar saya ni ha. Tok ambiklah, tengok," sahut Resat penuh suspen.

"Taknaklah, takut aku. Hmm, nanti aku telifon kawan aku yang jadi polis tu. Benda dadah-dadah ni tak boleh buat main-main." "Mana kamu jumpa dadah ni?"mata Tok Penghulu kejap kecik kejap beso. "Atas bangku kat bus stand Tok. Saya keluarkan bendanya ye Tok," terketar-ketar tangan Resat keluarkan bungkusan berisi serbuk warna putih daripada poket seluarnya. "Memang dadahlah," bisik Tok Rijal, seakan bercakap untuk dirinya sendiri. Dia terus mendail teman baiknya yang bertugas sebagai polis di IPD. "Bang, tolong datang balai saya bang. Ada orang jumpa dadah ni. Saya dah tak tahu nak buat apa ni bang," seakan merayu. "Tok, saya outstation ni. Hmm, nanti saya hantar orang saya," sahut suara di hujung talian. "Cepat ye bang. Err, kalau boleh hantar orang yang boleh dipercayai ye. Bendanya banyak ni...,"

Tak lama lepas tu, sorang polis datang ke balai penghulu. Masa tu dah ada beberapa orang kampung yang berkumpul di balai penghulu. Tapi Tok Penghulu tak benarkan masuk. Semua kena tunggu kat luar, kalau nak tengok pun dari tingkap kaca je. Polis tu terus masuk ke dalam balai penghulu, terus ke meja yang ada beberapa bungkus berisi seakan tepung warna putih. Dia belek-belek bungkusan tu. Then dia tebuk plastik pembalutnya. Diculik sedikit benda seakan tepung tu. Lepas dihidu, dirasa guna hujung lidah. Resat ngan Tok Penghulu ikut semua perbuatan si polis dengan ekor mata yang tidak berkelip.

"Ini sagun Tok...cuba Tok rasa," seru si polis. "Iyelah, ini sagun...,"suara Tok Penghulu lebih kuat lepas dia colek tepung sagun tu ke hujung lidahnya. "Ini semua salah ko la ni Resat. Ntah budak mana tertinggal sagun atas bangku kat bus stand tu terus ko sangka dadah," bera je muka Tok Penghulu. "Awak yang tak kenal dadah pun percaya jer. Sagun disangka dadah..." tawa kuat pecah di balai Penghulu Kuala Langat pagi tu...Habis.

No comments:

Post a Comment

Alah, aku tau korg sumer x sabor nak komen kan? silakanlah, kalau tak korg akan menyesal.