April 10, 2009


Kita selalu tersalah sangka


Bermula kisah perkenalan dua orang budak yang masih bersekolah rendah. Rosnah dan Ahmad. Mereka sangat akrab sehinggalah memasuki sekolah menengah yang sama. Pada peperiksaan SPM, Rosnah telah mendapat keputusan yang cemerlang dan diterima melanjutkan pengajian ke universiti. Manakala keputusan Ahmad sekadar cukup makan dan terpaksa bekerja sendiri. Ahmad memelihara lembu secara kecil-kecilan.

Masa terus berlalu dan Rosnah mulai kurang menghubungi Ahmad. Baik melalui telefon mahupun surat. Ahmad cuba memahami keadaan Rosnah yang sibuk dengan pengajiannya di universiti. Suatu hari Rosnah menghubungi Ahmad. Mendengar suara insan yang dicintainya, Ahmad sungguh gembira. Dia juga berhasrat melamar Rosnah yang akan menamatkan pengajian tak lama lagi. “Abang, Ros nak bagitau abang satu berita. Berita penting,” kata Rosnah. “Abang pun ada perkara nak bagitau Ros. Ros cakaplah dulu,” girang suara Ahamad. “Ros nak bagitau Abang, Ros akan berkahwin dengan Azlan. Dia senior Ros di universiti. Dia sekarang telah menamatkan pengajian dan berjawatan besar. Ros harap abang boleh terima berita ini dan jangan hubungi Ros lagi,” ringkas berita Ros.

Ahmad begitu terkejut mendengar berita yang tidak disangka-sangkanya. “Agaknya Ros berubah hati kerana Abang tidak pandai dan kaya seperti bakal suami Ros. Tapi abang berjanji akan menjaga Ros, kerana abang mencintai Ros,” balas Ahmad penuh pengharapan. “Abang fikirlah apa abang nak fikir. Ros dah membuat keputusan. Jangan hubungi Ros lagi. Abang Azlan tak suka,” Ros mematikan perbualan.

Ahmad sangat terkilan dengan sikap Ros. Insan yang paling dicintainya telah meruntuhkan harapannya, satu-satunya harapannya. Lebih-lebih lagi di saat dia ingin melamar kekasih hatinya itu. “Mulai hari ini, aku akan buktikan kepada Ros dan dunia, aku, Ahmad boleh berjaya walaupun aku tidak belajar di universiti. Aku akan buktikan aku akan lebih berjaya daripada Azlan,” tekad Ahmad bulat.

Mulai hari tersebut Ahmad bersungguh-sungguh mengusahakan penternakan lembunya. Tidak berapa lama kemudian dia sudah pun membuka beberapa ladang ternakan di beberapa buah negeri. Akhirnya, berkat usaha gigih Ahmad, dia kini menjadi kaya.


Suatu hari Ahmad pulang ke kampung halamannya dengan menaiki kenderaan mewah. Ingin ditunjukkan kepada semua orang bahawa ini adalah Ahmad, budak yang hanya belajar setakat tingkatan 5. sekarang Ahmad bukan macam Ahmad dulu. Ahmad dah berjaya, kaya dan berduit. Ketika melalui sebatang jalan, Ahmad terpandang sepasang suami isteri sedang barjalan kaki. Kasihan terhadap kepayahan pasangan tua itu berjalan, Ahmad berhenti untuk menumpangkan mereka. Alangkah terkejutnya dia apabila mendapati kedua orang tersebut adalah ibu dan bapa Rosnah. “Pakcik, makcik, marilah naik. Saya hantarkan ke mana pakcik dan makcik nak pergi,” pelawa Ahmad. Keduanya menaiki kereta mewah Ahmad. “Alhamdulillah, kau sudah berjaya Ahmad. Tahniah,” kata-kata pujian terpacul daripada mulut si suami. “Iya pakcik. Saya dah berjaya. Saya berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapat apa yang saya ada hari ini. Oh ya, pakcik dan makcik nak ke mana tengah tengah panas ni?” Ahmad menyembunyikan soalan sebenar untuk bertanyakan hal keadaan Ros yang lama tidak didengarnya. “Engkau hantarkan kami ke perkuburan di hujung kampung tu,” pinta si suami. “Kubur? Tapi pakcik dan makcik nak lawat pusara siapa?” tanya ahmad kebingungan. “Kubur si Rosnah,” ringkas. “Rosnah? Tapi...”Ahmad tidak sempat meneruskan kata-katanya. “Ya nak, Rosnah meninggal selepas sebulan dia memberitahu kau yang dia akan bernikah dengan Azlan. Sebenarnya dia mengidap barah yang kronik. Dia tidak mahu menghampakanmu dan membuat kamu terluka sekiranya berkahwin denganmu. Dia terpaksa mereka cerita bahawa dia akan bernikah agar kamu berasa marah dan bekerja lebih keras untuk berjaya. Nah, lihatlah keadaanmu sekarang. Pakcik rasa pasti roh Rosnah tenang melihatkan kau seperti ini sekarang. Kita ziarah kuburnya sama-sama ye nak,” lembut suara ayah Rosnah. Ahmad terpempan.

13 comments:

  1. perempuan cuma nak rasa secure la bab-bab duit dan jawatan beso tu . Tapi ending dia sweetkan , sweet sangat2 .

    ReplyDelete
  2. Yo Jak .. cam citer Drama Minggu Ini tahun 80an yang kitaorg sefamily selalu tonton tu je ...

    Tengok ... aku pon dah salah sangka .. ;P

    ReplyDelete
  3. ayyoyo: duit bukanlah segala2nye, walaupon harini byk mende kene guna duit. sweet pon kene man man takut kene kencing manis...

    picha: ha'ah, drama minggu ini. tp drama radio pon best jugak...hish, tu generasi zaman bile tu?

    ust pi'e: azlan abu hassan...mane de, tu sume tiada kaitan dgn yg hidup dan yg mati, takut tersalah sangka...

    ReplyDelete
  4. Ajak:

    So sad. Kesungguhan membawa kepada kejayaan walaupun tak pandai. Ini cerita rekaan semata-mata kan?

    ReplyDelete
  5. EIJA: memang direka-reka untuk renungan bersama. tp berkesan sket kan???

    ReplyDelete
  6. sungguh terharu bile bace cite ni dah macam tengok tele-movie kat tv3 la....tang ending tu rasenye cukup klise buat renungan semua!

    ReplyDelete
  7. mazir: hati2 sebut klise dpt ayya, takut dia sangka ikan kelise xpon kete produa kelise...

    ReplyDelete
  8. ni apehal jual tembikai kat blog owang ni? mane permit berniaga?

    ReplyDelete
  9. pengajaran untuk pembelajaran.walaupun rekaan,tapi sesuai untuk mempengaruhi jiwa.citer2 macam ni kadang2 ada kat berita mingguan dalam ruangan ape ntah aku x ingat.dalam ruang luahan hati jugak la.tapi citer ko ni aku belum penah dengar.

    dulu ada satu kesah betul.kena kat area pantai timur.pasal si ayah sudah pukul tangan anak dia sampai x sengaja jadi cacat pasal anak dia sudah kasi calar2 kan kereta.kesudahan nya menyesal x sudah.ape la sangat calar2 kan kereta.benda bleh tukar baru.tangan anak bleh tukar baru ke?

    sayang anak tangan2 kan,sayang isteri tinggal2 kan dah x bleh pakai dah.

    ReplyDelete
  10. eh..aku tersilap ruangan komen la.slalu bawah skali untuk ruangan komen untuk entry atas.sori la ek.

    ReplyDelete
  11. inche zairi: appala, ini bukan ruangan suwatkaba arus perdana. aku x pandai menceduk idea2 owang, cume sindiri punye idea stlh mendengar, melihat, memerhati, menakkul, mengambil iktibar dan menceritakan semula. tp lu punya entry slalu jd rujukan kengkawan. ceriter punyelah suspen, rupenye berlaku kat diri sendiri. bagus tu, terhindar dari mengumpat owang layyein.

    ReplyDelete

Alah, aku tau korg sumer x sabor nak komen kan? silakanlah, kalau tak korg akan menyesal.