January 7, 2009

Simple ke sempoi?


The beauty of simplicity.

Ceriter nih berlaku ke atas para angkasawan Amerika ketika mereka berada di angkasa lepas, di zon zero gravity. Rupanya mereka mendapati ketika berada di tempat yang tiada graviti, ball point pen ke, fountain pen ke, semua tidak dapat berfungsi untuk menulis. Harus diingat, Cuma fungsi untuk menulis jer yg x leh digunakan. Fungsi2 lain ok kut, kalau adelah yg di luar pengetahuan penulis.

So, para angkasawan ini mengadulah kat saintis utk mencipta pen yg dpt berfungsi di zon graviti sifar nih. Kajian demi kajian dilakukan dan penemuan dicipta. Akhirnya mereka berjaya menghasilkan pen yang dapat menulis di atas semua permukaan, di dalam air, di dasar laut, di tekanan tinggi dan of course, di zon graviti sifar. Nak tau berapa byk yg dah mrk belanjakan utk menghasilkan pen sedemikian rupa? 12 bil dollar. Amerika boleh berbangga dengan pencapaian mereka melalui usaha keras dan sumber yg byk.

Tetapi, ade lak mamat daripada Rusia nih pikir from the other side of the box. Why concentrate on inventing something so technical while pouring such a big resources on a pen, while we can bring a pencil? Ha? “Bergeliga otak mamat nih, buleh wat cincin,” maybe itu kata2 org kita kat belah sini. Sometimes, simplicity will do. Betul jugak ye….
Betul tu, yg simple mmg sempoi...

2 comments:

  1. nak kasi komen ape yer? emm..wak tengah bler la skang ni..hehehe..tapikan gambo koi tu sungguh bermakna..hari yg sangat dan amat penting dalam hidup...gamoknye la..

    ReplyDelete
  2. en nizam oiii,
    tu gambo koi tahun lpslah. baju nikah kaler biru air laut(dah x muat dah pun). wak biler plak nak menjadikan hri bersejarah tu satu kenyataan?
    satu lagi, wak p ker perjumpaan bebudak kusza tuh?

    ReplyDelete

Alah, aku tau korg sumer x sabor nak komen kan? silakanlah, kalau tak korg akan menyesal.