May 14, 2012

Tombiruo Terakhir

Acap kali penulis melihat buku-buku tulisan Ramli Awang Murshid (RAM) di kedai-kedai buku. Biasanya akan tertulis "Novelis Thriller No 1 Malaysia" di bawah nama pengarang. Nama (RAM) juga banyak kali muncul dalam novel Amerika. Tapi entah kenapa baru kali ini hati ini terbuka untuk membeli dan membacanya, walau ramai teman yang telah lama menjadi 'fan' kepada RAM. Kalau di Sabak Bernam (merujuk kepada Pejabat Daerah Sabak Bernam) tu, hampir kesemua pegawainya adalah 'die hard fan' (kipas susah mati?) RAM. Dan dalam banyak-banyak hasil karya RAM, penulis memilih Tombiruo Terakhir.

Tapi penulis bukanlah hendak menulis mengenai apakah isi Tombiruo Terakhir (TT), sebabnya, dah banyak sangat diulas oleh blogger yg telah membacanya, yang kebanyakannya sekadar menyalin balik apa yang tertulis di muka terakhir TT. Penulis hendak berkongsi rasa setelah menikmati TT.

Seperti sebelumnya, membaca novel bagi penulis ibarat menikmati hidangan. Kalau santai isinya, novel itu samalah seperti sarapan pagi atau minum petang, tapi kalau berat, samalah ianya seperti makan tengah hari atau makan malam. Dan TT adalah ibarat "blind lunch date". Perasaan berdebar-debar dan dont know what to expect tu memang menguasai diri (macam masa Sabariah first time nak jumpa Kasim Selamat tu). Macam manakah TT ni? Khabar mengatakan TT ni mengenai kisah cinta, yang islamik, kasih sayang, suspens, debaran asmara dan pertelingkahan (juga menyalin daripada muka terakhir TT). Apakah?

Penulis mengaku sememangnya amat jarang membaca novel Bahasa Malaysia, lagi-lagi dengan genre thriller. Maka penulis mengambil jalan menerima dengan hati terbuka. Just baca dengan hati terbuka, look at the presentation, enjoy the aroma and the taste. Chew it slowly, savour it and try to digest. Wallawey, macam komen juri pertandingan masakan lak...And its true...I really need sometime to appreaciate something new. This is a good meal, eh, work. RAM really a good author, a damn good one! Penulis tak pernah rasa jemu bila mula membaca TT. Yang paling menyerlah adalah jalan ceritanya. RAM kelihatan sangat berusaha menjaga kualiti TT dengan membuat homework yang rapi. TT bukanlah ibarat bedtime story yang boleh disimpulkan dalam masa lima minit!

Dengan main ingredient yang sangat strong seperti Ejim aka Amaruddin aka Tombiruo, TT merupakan hidangan yang sukar ditolak. Ditambah dengan gaya penceritaan yang sarat dengan imbas semula (flashback), dan karektor antagonis yang terkadang bersifat baik seperti Dr Haslia dan pak usunya, Tan Sri Nasir, TT memang sesuatu yang bagus. Lagi satu, selitan unsur ketuhanan terutama yang ditonjolkan oleh Ejim (sifat sabar tahap dewa), adalah suatu nilai tambah yang bukan calang-calang. Ah, sebagai suatu hidangan baru, penulis rasa sangat berbaloi memilih TT.

Kalau adapun kelemahan TT, penulis rasa dalam pengulangan sesuatu peristiwa, ianya ibarat kesilapan yang disengajakan untuk pembaca beringat bahawa ketidaksempurnaan adalah manusia dan itulah keistimewaan spesis kita. Oh, sesungguhnya penulis mula jatuh cinta dengan buah tangan RAM meski TT adalah pelengkap kepada sebuah trilogi dan penulis sudah gila kepayang pada perkenalan pertama. Siapa peduli? Kan jodoh itu sememangnya gila...

Iklan (terutama kepada en paijol yg masih enggan menjamah buah tangan RAM): Tak rugi membaca TT walaupun Kanun Tanah Negara adalah lebih penting.

2 comments:

  1. saya juga peminat RAM. Karya beliau yang saya minati adalah Satu Janji. Siap boleh buat plot jalan cerita sebagai drama lagi. haha
    Saya respek RAM sebab berani ketengahkan bahasa asing. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benar, seperti komen sy di atas, bila dah gila bayang, rasa nak baca semua hasil tangan RAM, hehe...

      Delete

Alah, aku tau korg sumer x sabor nak komen kan? silakanlah, kalau tak korg akan menyesal.