May 17, 2012

Ma Yan

Seorang penulis yang berkesan seharusnya bukan sahaja mampu mengikat pembacanya kepada karya dengan kejap. Bahkan lebih daripada itu, penulis seharusnya mampu membawa pembaca sama-sama berkongsi rasa dan idea melalui karyanya. Maka seharusnya susun bahasalah pemain penting dan wahana utama ke arah itu. Pun begitu, menurut aku, penulis yang mampu menjadikan pembacanya membuat homework setelah usai membaca sesuatu karya itu adalah seorang penulis yang extra berjaya. Dan kisah Ma Yan ini adalah salah satu contoh yang baik.

Ma Yan aku beli beberapa bulan yang sudah. Mujurlah novel ini bukan seperti makanan, kalau tidak, pastilah Ma Yan telah basi dan busuk. Kelelahan menjalani kehidupan memojokkan Ma Yan seketika daripada prioritiku. Kasihan, tapi tak mengapa, sesuatu yang istimewa seharusnya dinikmati secara penuh santun dan tidak terburu-buru. Begitulah layananku terhadap Ma Ya (hehe, alasan).

Membaca kisah Ma Yan membikin aku jadi serba salah. Mana tidaknya, ianya adalah peristiwa benar yang berlaku di sebuah desa yang sangat mundur di Negara China, dan ianya berlaku pada zaman ini. Kemiskinan yang amat dahsyat tatkala China dilihat sangat maju di sesetengah kawasan. Ma Yan yang tersepit di antara kemiskinan, harapan untuk berubah dan mengubah, serta adat setempat yang bersifat chauvinist menyiat satu persatu harapan gadis kecil ini. Ah, kemiskinan itu kadangkala dilihat amat zalim tetapi kemiskinan adalah kesan dan akibat, pastilah ada puncanya dan tentunya terkait rapat dengan spesis bernama manusia itu.

Ma Yan menampilkan karekter berkesan seorang anak perempuan yang gigih menuntut ilmu atas kesedaran bahawa ilmu itu adalah pintu keluar daripada kemiskinan, kemunduran dan penindasan. Demi mempertahankan prinsip ini, Ma Yan sanggup mengharungi segala kejerihan sebagai insan miskin tapi kaya dengan cita-cita. Hingga pernah suatu ketika Ma Yan terpaksa mengikat perut selama dua minggu demi membeli sebatang pena berharga dua yuan! Dengan pena itu Ma Yan menulis catatan pelajarannya dan juga menyimpan catatan kehidupannya.

Perjalanan mencari ilmu Ma Yan penuh berliku dan sering menghadapi kebuntuan. Bayangkan sahaja dia gagal meraih tempat terbaik di sekolahnya walau pelbagai usaha gigih dan pengorbanan telah dilakukan. Dan yang paling pahit ketika Ma Yan gagal dalam ujian memasuki sekolah menengah berprestij di pekan kelahirannya. Kegagalan itu amat pahit dan perit untuk ditelan terutama pabila berhadapan dengan ibu bapanya yang telah berkalang peluh dan darah.

Allah maha bijaksana dalam perancangan-Nya apabila berkat pendidikan yang diajar oleh kepayahan dan kemiskinan, Ma Yan mampu berfikir melangkaui batas pemikiran rakan sebaya. Dan kelebihan Ma Yan dapat dihidu awal oleh gurunya. Ma Yan menulis;

"Sekiranya kami tidak menjawab kertas peperiksaan dengan baik, guru akan mencerca kami, dan mengeluh beliau mengajar kelas yang terdiri daripaa pelajar yang bodoh dan tidak berguna. Guru, sepatutnya anda tidak meremehkan kami kerana kegagalan kami adalah awal keberhasilan."

Pun begitu, kasih ibu jualah peran sebenar kejayaan Ma Yan keluar dari belenggu kemiskinan apabila nekad menyerahkan buku catatan kehidupan Ma Yan kepada sekumpulan penyelidik berbangsa Perancis yang tidak langsung dikenali. Rupanya kumpulan pengembara ini telah menerbitkan catatan tersebut untuk ditatap oleh masyarakat antarabangsa sehingga tertubuhnya sebuah yayasan bernama Les Enfants du Ningxia. Dan hari ini, yayasan ini telah berjaya memberi pendidikan kepada ramai lagi manusia senasib Ma Yan.

Ma Yan hari ini meneruskan pelajarannya di sebuah universiti terkemuka di Perancis dan bercita-cita membawa keluarga, masyarakat dan seluruh dunia mendapatkan pendidikan kerana ilmu itulah yang membawa kunci membuka penjara kejahilan, kemiskinan dan kekolotan. Benarlah peribahasa yang selalu menyebut; kegagalan adalah keberhasilan yang tertunda.

2 comments:

  1. saya ada novel ni..memang banyak pengajaran yang boleh dijadikan panduan dan memberi motivasi..:)

    ReplyDelete
  2. kan...? tapi kita yg hidup di dunia Malaysia y serba cukup ni kadan2 'dilembutkan' semangat juangnya...

    ReplyDelete

Alah, aku tau korg sumer x sabor nak komen kan? silakanlah, kalau tak korg akan menyesal.