August 2, 2010

Jangan Biarkan Surau Ini Roboh


Jangan Biarkan Surau Ini Roboh (JBSIR)...

Kiranya masih ada yang bertanya tentang maksud sebenar cinta, Taufiqurrahman al-Azizy mungkin boleh memberi jawapannya. JBSIR tampil dengan jalan cerita yang sangat murni apabila tema kehidupan desa bersama karektor2 desa yang sangat biasa. Sebagai pembaca, aku amat terbuai dengan suasana desa yang sangat suci, asas dan alami. Apabila Ibrahim, seorang pemuda desa yang masih mentah berdepan dengan soal cinta. Lantunan persoalan cinta ini benar2 mampu mengetuk hati khalayak apabila soal cinta kepada Allah adalah kemuncak cinta sejati yang tiada tara.

Bermula dengan kisah Ibrahim sebagai anak bongsu yang serba sederhana tidak mendapat perhatian selayaknya oleh kedua orang tua, berbanding Yusuf, sang abang yang jauh lebih gagah, tampan dan bermulut manis. Ibrahim terlalu lugu terutama pabila berdepan dengan soal cinta, sering tewas dalam hal bercinta sehinggakan sang abang telah merampas gadis impiannya, Partinah dan kemudiannya Sarah. Tidak hanya soal cinta kepada wanita, Ibrahim juga diduga dengan soal cintanya kepada Kiyai Ahmad, imam tua di surau uzur. Apabila si ibu sangat terasa bahawa cinta dan sayang Ibrahim sering mengatasi kecintaan kepada orang tuanya, Ibrahim diusir dari rumah.

Tetapi soalan paling besar menanti Ibrahim ialah memastikan surau peninggalan Kiyai Ahmad dari roboh dan dirobohkan. Ah, masakan insan sekerdil Ibrahim, yang tidak sekacak Yusuf, yang hanya bercita2 kecil, yang tidak pandai memujuk dan merayu, bahkan tidak berjaya seperti abangnya, Yusuf mampu menunaikan amanah sang Kiyai?

Rupanya Allah maha bijaksana dalam setiap perancanganNya. Segala dugaan, cabaran, kekalahan, kecelakaan, kekecundangan hamba adalah demi memerdekakan jiwa Ibrahim, mendewasakan dan menjadikan jiwanya besar. Sungguh pun Ibrahim akhirnya berjaya membawa pulang kejayaan dengan menebus kembali tanah surau dan mendirikan semula Surau Kiyai Ahmad, tetapi ujian terbesar tetaplah di dalam hati. Hati mana yang sanggup menerima takdir apabila kekasih hatinya dirosakkan oleh abang kandungnya sendiri. Sesungguhnya Allah benar2 telah mendidik Ibrahim agar berjiwa besar dengan memaafkan kesalahan manusia, berkorban demi manusia yang pernah menganiayainya dan menunaikan takdir buat dirinya.

Ah, jika kita mampu merajai cinta seperti Ibrahim, tiada azab dirasakan menyiksakan, kerana untuk menjadi seorang insan agung, kita harus mampu mempunyai hati yang besar...


3 comments:

  1. sy tgh baca novel ni tp x abis lg la, banyak keinsafan dalam cite ni

    ReplyDelete
  2. ye ke? tp awas sbb serasa seakan addictive plak...takleh berhenti...

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Alah, aku tau korg sumer x sabor nak komen kan? silakanlah, kalau tak korg akan menyesal.