July 31, 2009


Kisah 'Balik Air'


Dulu2 time kat KUSZA bebudak ni suka main terup waktu mlm. Tapi xdelah dorang 'bet' pakai duit sbb masing2 blm ade sumber pendapatan hatta drp JPA mahupun PTPTN. So bagi 'pengkalah' akan kena dipaksa minum air yg sebaldi tu. Selalunya si Kupanglah yang kena togok air sebaldi tu, kesian. Bukanlah si Kupang ni x terel main terup tp budak2 ni slalu pakat nak kenekan dia. Rahsianya? ada pada daun 'sat bulu'. Alah, daun terup ade bentuk love terbalik tu...dorang dah kasi lunyai sampai kuar bulu kat tepi2 daun tu. So, org leh taulah daun tu sat bulu walaupon tgk dari belakang. Dan si Kupang yg slalu pengkalah ni akhirnya berjaya menang jugak satu mase, tp 'dark forces' ni telah merancang satu komplot yg akhirnya si Kupang terpaksa jugak kalah. That glorious time telah disambut sebagai 'balik air'. X paham? xpe, bukan criter tu yg aku nak criter...


Ape yg aku nak criter ialah siapa yg buat jahat akhirnya akan dibalas jahat. Kisahnye cenggini...

Pada suatu zaman (kalau nak start cerita mesti guna frasa ni kan?), dikisahkan seorang peladang dan pembuat roti telah membuat satu perjanjian. Si peladang akan membekalkan mentega sebanyak satu pound kepada pembuat roti setiap hari. Sebagai balasan, si pembuat roti akan menjualkan beberapa pound rotinya kepada si peladang. Suatu hari, si pembuat roti merasa sangsi terhadap mentega yang diterimanya. "Aku rasa mentega ini tidak sampai satu pound beratnya. Lebih baik aku menimbangnya untuk melihat sejauh mana kejujuran si peladang," bisik hati si pembuat roti. Apabila mentega pada hari itu ditimbang, alangkah terkejutnya pembuat roti apabila mendapati mentega itu sememangnya tidak sampai satu pound. Hangin, pembuat roti merasakan dia telah tertipu atau sikap kepura-puraan peladang.


Perkara tersebut dibawa ke muka pengadilan. Kedua-dua pihak dipanggil memberi hujah dan balasan. Sehinggalah satu masa, sang hakim bertanya kepada si peladang, "Mengapa kamu sanggup mengkhianati rakan kamu yang selama ini menaruh kepercayaan kepada kamu?" "Yang arif, sebenarnya di rumah saya tiada alat penimbang. Apa yang ada hanyalah dacing. Jadi, saya letakkan roti si pembuat roti di dacang sebelah kiri dan saya letakkan mentega di sebelah kanan. Manalah saya tahu roti dia pun x sampai satu pound mcm yg tertera di pembungkus roti dia..."Pembuat roti terpana. Bukan aje sbb helah dan tipuannya selama ini terbongkar tapi akhirnya dia merasakan dirinya 'balik air'...

9 comments:

  1. ahaha.. macam2 permainan 'declare' tuh. selalu jugak tengok penghuni blok umar pekena kupang (wakil blok ali). tapi, agak susah nak jatuhkan wan jemang. teror d horror jemang tuh..

    ReplyDelete
  2. wan jemang mmg terer time tu, tp piee kena tau, satu mase tu kesemua daun terup milik budak uia dah hilang penuh misteri. Rahsianya ada pada en nizam kita...jeng jeng jeng...

    ReplyDelete
  3. tapi masa orang tengh cari-cari, en.nizam buat derk je, sambil buat karipap.. ehehe :)

    ReplyDelete
  4. betullah piee, en nizam tu kalo part buat derk mmg terel, seterel dia wat karipap di bilik saudara majoi...

    ReplyDelete
  5. memang best betul main daun terup tu sebab ia melalaikan..dan sebab itu, budak2 ni (termasuk aku) boleh berjaga sampai awal pagi sebab main daun terup...sekali dah mula memang susah nak berhenti...sudahnya, tak cukup tidur dan terskip kelas esoknya...

    pasal kisah balik air tu, aku ingat hadith ni yang aku dengar pertama kali masa taaruf kat matrik dulu..."kama tadinu tudani"...benda ni macam boomeranglah, baling jauh2 akhirnya datang balik kat kita...what goes around comes around...itu kira bayar cash lah tu

    ReplyDelete
  6. "bilik air"? aku belum penah guna & dengar istilah ni.

    ReplyDelete
  7. kaypet: betullah tu, korang kan slalu berpesta pora kat blok UMAR sampe dinihari. Kadang2 cerita hantu, kadang2 menyakat Dato' Azhar, tp slalunya main declare. Wah wah wah, ini membawa kenangan bilik tayangan di depan bilik ipin.

    inche zairi: 'balik air'lah, bukan 'bilik air'. Tu membawa maksud budak jahat dibalas jahat...mcm korang guna perkataan 'takbleh blah'.

    ReplyDelete
  8. alamak.....ter'refresh' plak time studi2 dulu2 la sebab aku dulu ngan geng selalu gak buat keje tu paling best buat mlm final exam, org lain pecah kepala hafal formula engineering kitorang pecah kepala sebab kalah main daun sebab yg kalah kene makan megi sebaldi....aduh sadisnya!

    ReplyDelete
  9. mazir: Best tu dpt makan meggi free...

    ReplyDelete

Alah, aku tau korg sumer x sabor nak komen kan? silakanlah, kalau tak korg akan menyesal.