January 26, 2015


Kejutan yang membahagiakan

 
Suatu hari seorang guru tasawuf berjalan dengan anak muridnya yang masih muda. Mereka kelihatan begitu mesra meski tingkah dan adab antara seorang guru dan murid sentiasa terpelihara. Sampai di pertengahan jalan, mereka menemui sepasang sepatu buruk dan peralatan berkebun. Tahulah mereka bahawa barang-barang tersebut adalah kepunyaan sang tukang kebun yang bekerja di madrasah mereka.

Sang murid yang masih muda secara berseloroh berkata, “Guru, apa kata kita sorokkan sebelah daripada sepatu ini. Pastinya nanti si tukang kebun akan terkejut dan lucu sekali ulahnya”. Sambal tergelak kecil, sang murid sudah mula mencapai sebelah daripada sepatu usang itu. Si guru menahan tangan muridnya. “Apa kata kita buat sesuatu yang lebih menarik daripada itu. Kita masukkan wang ke dalam sepatu ini dan kita bersembunyi. Kita lihat apa reaksi si tukang kebun, pasti lebih menarik, nak” saran sang guru. Si murid menurut, pertamanya kerana hormatkan gurunya, yang kedua dia mahu melihat apa hikmah di sebalik sarana sang guru.

Mereka memasukkan beberapa keeping wang kertas yang digulung-gulung ke dalam sebelah sepatu tadi seraya menyembunyikan diri di sebalik rimbunan pohon bambu tidak jauh dari tempat itu. Sekonyong, tibalah si tukang kebun dari usai berehat. Kelihatan wajahnya keruh. Mungkin sahaja dia lelah, atau mungkin sahaja fikirannya diberati masalah lain. Ketika dia menyarungkan kakinya ke dalam sepatu, dia berasakan ada sesuatu di dalamnya. Lantas dibalikkan sepatu itu. Segumpal wang kertas jatuh ke tanah. Dia memerhatikannya dengan penuh kehairanan. “Duit? Tapi…” detik hatinya. Matanya meninjau-ninjau sekeliling, mungkin mencari empunya wang kertas itu. Beberapa detik, si tukang kebun seperti kebingungan. Melihatkan situasi itu, sang murid mahu tampil memberi kenyataan, namun ditegah oleh sang guru.

Pandangan mereka kembali tertancap kepada si tukang kebun. Kelihatan tukang kebun sedang menadah tangan. Apabila diamati, rupanya dia berdoa dengan suara yang sungguh sayu. “Ya Allah, Engkaulah tuhan yang maha mengetahui. Hanya Engkau yang mengerti bagaimana aku begitu memerlukan wang ini, demi mencari ubat buat isteriku yang sakit. Engkaulah jua yang maha tahu bahawa anak-anakku sedang kelaparan. Ketika aku berdoa agar dilepaskan dari ujian ini, Engkau utuskan manusia yang baik hati memberikan wang ini, sedang aku tidak mengetahui identitinya. Ya Allah, hanya Engkaulah yang mampu mengganjari kebaikan hambaMu itu. Aku bersyukur dengan nikmatMu yang tidak disangka-sangka ini”, bersungguh-sungguh munajat si tukang kebun.

Demi menyaksikan peristiwa itu, si murid berasa amat terharu, sehingga tanpa disedari air matanya mengalir di pipi. “Nah, lihatlah bagaimana kamu mampu mengubah sesuatu lelucon kepada suatu yang amat bermakna. Bagi kita ketika kita punya harta, beberapa keping RM mungkin kurang berharga. Tetapi bagi mereka yang amat berhajat, ianya amat bermakna. Apa kata mulai hari ini, engkau selalu membuat surprise yang membahagiakan. Percayalah, memberi itu lebih bermakna daripada menerima,” pesan sang guru.

No comments:

Post a Comment

Alah, aku tau korg sumer x sabor nak komen kan? silakanlah, kalau tak korg akan menyesal.