December 22, 2008

Hujung minggu yg panjang

Bermula alkisah?
Sabtu lepas, saya dan isteri singgah di sebuah surau di pekan Sg Besar kerana ingin menunaikan solat jama’ ta’khir. Hari sudah lewat dan masa tu xde seorg umat pun di surau a.k.a madrasah tuh. Setelah mengambil wudhu’, kami solat berjemaah. Sedang kami bersolat, terdengar bunyi biji tasbih berlaga menghampiri kami. Sekonyong kami usai solat, terlihat seorang lelaki separuh umur berjubah putih siap berserban putih menghampiri kami.

“Dari mana?” sapanya sambil menghulur tangan. “Dari Sabak Bernam hala ke Klang,” jawab saya. “Saya J…, tugas saya berdakwah. Kamu tahu sebab apa manusia semakin jauh dengan masjid dan selalu menghampiri stadium? Sebab manusia sibuk bercerita mengenai bola. Cuba kita bercerita mengenai solat, pasti ramai yg datang ke masjid,” panjang salam perkenalan dia. Saya hanya diam tersenyum. Di dalam hati ingin melihat ke arah mana dakwah yg ingin disampaikannya.

“Agak-agaknye salah siapa manusia tak mahu ke masjid?,” soalnya bertalu-talu. As if dia tak berpuas hati dengan reaksi pertama saya. “Salah diri sendiri,” jawab saya pendek. “Jangan cuba salahkan org, salahkan diri sendiri,” suaranya meninggi seolah2 jawapan sy melencong jauh drp jawapannya. “Baiklah, apa keperluan kamu?” Si jubah putih terus bertanya. “Maksud encik?” balas sy berupa soalan juga. “Saya tanya, apa keperluan kamu, bkn pekerjaan kamu. Apa yg kita lakukan seharian merupakan keperluan hidup shj. Kerja sebenar kita adalah berdakwah,” si jubah putih cuba melontar soalan sukar. “Sy bertugas di Pejabat daerah,” jawapan saya pasti tidak disukainya. Logiknya pada saya tujuan penciptaan hamba ini hanyalah untuk beribadah kepada Allah. Dan ibadah itu sepatutnya didefinisikan dlm skop yg sgt luas, seluas kehidupan itu sendiri.

“Ooo, sekarang sy nak tanya. Kamu tahu tak berapa ramai kakitangan kamu yg mencuri masa? Mereka minum pagi sampai empat jam. Saya selalu melihatnya di hadapan kedai gunting saya. Ibarat org yg mencuri masa rakyat ni mcm makan nasi sebelahnya najis. Sedap ke kalau mkn nasi dgn najis?” such a strong words.Manalah saya tahu mcm mana rasa mkn nasi berlaukkan najis, sbb sy x penah try. En tau ke rasanye?” soalku, dlm hati jer…

Si jubah putih terus bercerita ttg kelebihan berdakwah. Drp 5 poin, sy dpt ingat 3 jer. Kire oklah tu. Then dia masuk lak cerita psl Nabi Ibrahim menyembelih anaknya Ismail. Katanya related sempena raya korban. Katanya kalau kita ikut perintah Allah tanpa byk soal pasti Allah x sia2kan kita. Apa lagi yg boleh sy respon selain mengangguk kecil. “Sekarang, kamu dah bersedia untuk tindakan seterusnya?” soal si jubah putih tiba2. “Ha?” spontan jawapan sy. Entah kenapa kali ni sy byk berdiam diri dan kelihatan lost. “Bersedia utk solat maghrib, dah nak masuk waktu ni, Ada wudhu’ tak?” macam biasa, setiap katanya pasti ada soalan. Saya angguk. Barulah si jubah putih menghulurkan salam. Kenapalah agaknya dia tanya sy ada wudhu’ tak baru dia hulur salam. Agaknya batal ke wudhu’nya kalau bersentuhan dgn lelaki yg berhadas kecil? Sepanjang perjalanan pulang, sy berdiscuss ngan isteri sy yg bekerja di Yayasan Dakwah Islamiah mengenai method dakwah si jubah putih. I reserve my comment, at this moment.

*Untuk makluman, sy x bekerja di daerah si jubah putih. X acilah dia tuduh my stuff minum pg sampai 4 jam.

No comments:

Post a Comment

Alah, aku tau korg sumer x sabor nak komen kan? silakanlah, kalau tak korg akan menyesal.